Political donations, public procurement and government efficiency
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F21%3A10430115" target="_blank" >RIV/00216208:11220/21:10430115 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fgEL6W1wqj" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fgEL6W1wqj</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.worlddev.2021.105666" target="_blank" >10.1016/j.worlddev.2021.105666</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Political donations, public procurement and government efficiency
Popis výsledku v původním jazyce
Public procurement markets are worth 10-15% of global GDP. Recent empirical evidence suggests that firms' political donations can induce important distortions in the allocation of public procurement contracts. In this article, we employ a non-parametric efficiency model to study the implications of such distortions for the regional governments' efficiency. Using a unique dataset covering the Czech regions over the 2007-2017 period, we find that the efficiency of public good provision is lower when a larger share of public procurement contracts is awarded to firms donating to the party in power ('party donors') - even when we account for quality differences in public goods provision. We link the dependence on politically connected firms to the institutional design of the procurement allocation process (i.e. the use of less restrictive and less open allocation procedures), which helps explaining the mechanics behind the observed decrease in efficiency.
Název v anglickém jazyce
Political donations, public procurement and government efficiency
Popis výsledku anglicky
Public procurement markets are worth 10-15% of global GDP. Recent empirical evidence suggests that firms' political donations can induce important distortions in the allocation of public procurement contracts. In this article, we employ a non-parametric efficiency model to study the implications of such distortions for the regional governments' efficiency. Using a unique dataset covering the Czech regions over the 2007-2017 period, we find that the efficiency of public good provision is lower when a larger share of public procurement contracts is awarded to firms donating to the party in power ('party donors') - even when we account for quality differences in public goods provision. We link the dependence on politically connected firms to the institutional design of the procurement allocation process (i.e. the use of less restrictive and less open allocation procedures), which helps explaining the mechanics behind the observed decrease in efficiency.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50201 - Economic Theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
World Development
ISSN
0305-750X
e-ISSN
—
Svazek periodika
2021
Číslo periodika v rámci svazku
148
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
105666
Kód UT WoS článku
000707398800003
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85113596469