Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ústavní základy rozhodování ve věcech územní samosprávy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F22%3A10457859" target="_blank" >RIV/00216208:11220/22:10457859 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ústavní základy rozhodování ve věcech územní samosprávy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se věnuje otázkám vztahu ústavní a zákonné úpravy rozhodování ve věcech územní samosprávy, tedy zejména komu náleží toto rozhodování, zda pouze zastupitelstvům územních samosprávných celků, když Ústava České republiky s jiným způsobem rozhodování nepočítá, nebo je možné i přímé rozhodování občany nebo rozhodování jinými orgány územních samosprávných celků.

  • Název v anglickém jazyce

    Constitutional foundations of making decisions in territorial self-government

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with the relation between the constitutional and legal regulation of decision-making in matters of territorial self-government, especially to the question of whom this decision belongs - whether only to the representatives of territorial self-governing units or if it is possible to realize also direct way of decision making by citizens or by other bodies of territorial self-governing units.Constitutional Act No. 294/1990 Coll., which was adopted in Czechoslovak federal state, restored territorial self-government as a public administration different from state administration at the level of municipalities. The Act explicitly assumed that matters of self-government could be decided not by the elected council, but also by the citizens directly through a referendum or at municipal assemblies.On the other hand, the Constitution of the Czech Republic No. 1/1993 Coll., which was adopted later, establishes that in matters of self-government, the council of the territorial unit decides, while the regulation of direct participation of citizens in the form of a local referendum is not enshrined. The article analyzes the arguments about the constitutional and legal admissibility of holding a local referendum, as a supplement to the representative democracy represented by the council.The article deals also with cases established by law, whem the decision-making of certain matters of self-governmet is entrusted to other body of the territorial unit other than the council, namely to the executive body or to the representative of the self-governing unit (e.g. to the mayor of the municipality). The article assumes that also in these cases the sovereignty of the council is preserved and that there is no contradiction with the constitutional regulation.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Ústava v kontextu společenských změn (K 30. výročí jejího přijetí)

  • ISBN

    978-80-7676-587-0

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    249-255

  • Název nakladatele

    Wolters Kluwer ČR, a.s.

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    21. 9. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku