Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ústavní meze progresivního zdanění

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10470787" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10470787 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ústavní meze progresivního zdanění

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Přiznáme-li si, že život není řízen pouze zásluhami a vinami, ale i náhodou a štěstím, můžeme si připadat celkem morálně, pokud od těch, kterým byla náhoda nakloněna, převedeme část materiálního bohatství směrem k těm, kteří měli smůlu. Lze totiž považovat za prokázané, že chudí nejsou nutně ti, kteří se &quot;měli víc snažit&quot; stejně jako ne každý bohatý je zodpovědný dříč. Stát může prostřednictvím daní, které tvoří zásadní zdroj příjmové strany veřejných rozpočtů, relativně efektivně financovat veřejné politiky zaručující přístup ke kvalitnímu zdravotnictví, vzdělání, dopravní infrastruktuře a dalším, na volném trhu drahým, statkům. Je na místě pak přemýšlet, zda nemá smysl daně vybírat progresivně - výkonnější subjekt bude odvádět poměrně vyšší daně. Musíme se ptát, do kdy je progresivní daň stále nesankčním peněžitým plněním, a ne trestem za úspěch.Ústavní soud ve své rozhodovací praxi sice daně připodobňuje k pokutám, ale zároveň aktivně brání politický charakter výše daní a jasně deklaruje, že ne soud, ale občan prostřednictvím zákonodárce, o daních rozhoduje. Odmítá degresivní, ale v zásadě připouští progresivní daň - dokud poplatníka nerdousí a nepřipomíná konfiskaci.Cílem příspěvku bude nabídnout pohled na ústavněprávní rozměr progresivního zdanění a popsat hranice, které by v tomto kontextu nebylo ústavně přípustné překročit. Na cestě za sociální spravedlností totiž nesmíme zapomínat na stěžejní roli úcty k vlastnictví jako jednoho z neodmyslitelných pilířů pokroku. Stát by měl jistě své občany chránit, nesmí je ale okrádat. Daňová legislativa spletitostí možná připomíná bájný Sherwoodský les, my bychom pak měli přemýšlet, zda a v jaké míře ústavní rámec připouští, aby stát byl Robinem Hoodem, který bohatým bere a chudým dává.

  • Název v anglickém jazyce

    Constitutional limits of progressive taxation

  • Popis výsledku anglicky

    If we acknowledge that life is not only governed by merit and blame, but also by chance and luck, we can feel quite moral if we transfer some material wealth from those who were favored by chance to those who were unlucky. For it can be taken as established that the poor are not necessarily those who &quot;should have tried harder&quot; just as not every rich person is a responsible worker. Through taxes, which are a crucial source of revenue for public budgets, the state can relatively efficiently finance public policies that guarantee access to quality health care, education, transport infrastructure and other goods that are expensive on the free market. It is then worth considering whether it makes sense to levy taxes progressively - a more efficient entity will pay relatively higher taxes. We have to ask to what extent a progressive tax is still a non-punitive monetary payment and not a punishment for success.Although the Constitutional Court, in its case law, likens taxes to fines, it actively defends the political nature of the level of taxes and clearly declares that it is the citizen, not the court, but the citizen, through the legislature, who decides on taxes. It rejects the degressive, but in principle accepts the progressive tax - as long as it does not choke the taxpayer and does not resemble confiscation.The aim of this paper will be to offer a perspective on the constitutional dimension of progressive taxation and to describe the limits that it would not be constitutionally permissible to cross in this context. Indeed, in the quest for social justice, we must not forget the central role of respect for property as one of the inherent pillars of progress. The state should certainly protect its citizens, but it must not rob them. The intricacies of tax legislation may be reminiscent of the mythical Sherwood Forest, but we should wonder whether and to what extent the constitutional framework allows the state to be a Robin Hood who takes from the rich and gives to the poor.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Ústavní rámec vlastnictví, podnikání a sociálních práv

  • ISBN

    978-80-7502-683-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    102-110

  • Název nakladatele

    Leges

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Pec pod Sněžkou

  • Datum konání akce

    20. 4. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku