Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů v oblasti finančního trhu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10471711" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10471711 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů v oblasti finančního trhu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tento text se zaměřuje na možnosti řešení spotřebitelských sporů v oblasti finančního trhu v kontextu Evropské unie. Spotřebitelské spory jsou často asymetrické, kde spotřebitelé mají nedostatek informací a jsou nuceni přijmout smluvní podmínky, které vytvořil podnikatel. Tyto smluvní podmínky jsou často neúměrně dlouhé, a tudíž pro spotřebitele hůře pochopitelné.Evropská unie se snaží řešit tento problém prostřednictvím mimosoudního řešení sporů, které je rychlejší a levnější alternativou ke soudnímu procesu. Dvě klíčové nástroje pro tento účel jsou Platforma pro online řešení sporů (ODR) a Síť pro řešení finančních sporů FIN-NET. Tyto nástroje usnadňují spotřebitelům a podnikatelům řešení sporů v oblasti finančního trhu. Zároveň EU pracuje na zlepšení soudního procesu ve spotřebitelských sporech, což stanovuje minimální standardy pro ochranu spotřebitelů.Text také diskutuje výhody a nevýhody mediace v porovnání s konciliací, a to z pohledu spotřebitele a podnikatele. Mediace může být výhodná pro podnikatele v případech, kdy se snaží minimalizovat náklady na řešení sporu a udržet dobré vztahy se zákazníky. Na druhou stranu může být pro spotřebitele méně výhodná v bagatelních sporech, kde naopak je efektivnější použít konciliace, která je pro spotřebitele zdarma. Autor také zdůrazňuje, že větší povědomí a informovanost o možnostech řešení sporů může pomoci spotřebitelům využívat efektivněji tuto cestu k dosažení dohody.

  • Název v anglickém jazyce

    Out-of-court consumer dispute resolution at the financial market

  • Popis výsledku anglicky

    This text focuses on consumer dispute resolution in the financial market in the context of the European Union. Consumer disputes are often asymmetric, where consumers lack information and are forced to accept the contractual terms created by the business. These terms and conditions are often disproportionately long and therefore harder for consumers to understand.The European Union is trying to address this problem through out-of-court dispute resolution, which is a quicker and cheaper alternative to the court process. Two key tools for this purpose are the Online Dispute Resolution (ODR) Platform and the Financial Dispute Resolution Network FIN-NET. These tools make it easier for consumers and businesses to resolve financial market disputes. At the same time, the EU is working to improve the judicial process in consumer disputes, setting minimum standards for consumer protection.The text also discusses the advantages and disadvantages of mediation compared to conciliation, from the perspective of consumers and businesses. Mediation can be advantageous for businesses when they seek to minimize the costs of dispute resolution and maintain good customer relations. On the other hand, it may be less advantageous for the consumer in minor disputes, where, on the contrary, it is more efficient to use conciliation, which is free of charge for the consumer. The author also stresses that greater awareness and information about dispute resolution options may help consumers to use this route more effectively to reach an agreement.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Právní zástupci v mediaci

  • ISBN

    978-80-7630-035-4

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    109-118

  • Počet stran knihy

    122

  • Název nakladatele

    Centrum mimosoudního řešení sporů, Právnická fakulta Univerzity Karlovy

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly