Klamavé opomenutí jako greenwashingové jednání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10489192" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10489192 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=AmIPRbebY9" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=AmIPRbebY9</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Klamavé opomenutí jako greenwashingové jednání
Popis výsledku v původním jazyce
Soutěžitelé při komunikaci se svými zákazníky nezřídka využívají jejich zájem o ochranu životního prostředí. Ačkoliv budou tvrzení soutěžitelů o tom, že je jejich produkt například "ekologický", "zelený" nebo "udržitelný", často pravdivá a zcela v pořádku, jindy mohou být velmi problematická, označitelná jako klamavá či greenwashingová. Na rozhodování zákazníků ohledně koupě mohou mít nicméně vliv nejen soutěžitelem sdělené informace, ale i to, co vyřčeno není, tedy klamavá opomenutí neboli informace zejména zatajené, nesrozumitelné či nejasné. V tomto textu bych se ráda zaměřila na to, za jakých okolností je reklama s ekologickými tvrzeními, zelená reklama, zakázána zákonem o ochraně spotřebitele jako reklama klamavá (tzv. greenwashing). Současně se budu zabývat změnami, jež by mohla přinést plánovaná směrnice o environmentálních tvrzeních Evropské unie.
Název v anglickém jazyce
Deceptive Omission as a Greenwashing Act
Popis výsledku anglicky
It is not uncommon for competitors to use their customers' environmental concerns to communicate with them. Although competitors' claims that their product is, for example, 'eco-friendly', 'green' or 'sustainable' will often be true and perfectly valid, at other times they may be highly problematic, misleading or greenwashing. However, not only the information communicated by the competitor but also what is not communicated, i.e. misleading omissions, or information that is particularly withheld, unintelligible or unclear, can influence customers' purchasing decisions. In this text I would like to focus on the circumstances under which advertising with environmental claims, green advertising, is prohibited by the Consumer Protection Act as misleading advertising (greenwashing). At the same time, I will address the changes that the planned EU directive on environmental claims might bring.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Obchodněprávní revue
ISSN
1803-6554
e-ISSN
—
Svazek periodika
2024
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
262-266
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—