Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Volební kampaň u voleb do zastupitelstev obcí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10494710" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10494710 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Volební kampaň u voleb do zastupitelstev obcí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Stejně jako všechny ostatní, tak i volební kampaně pro volby do územníchsamosprávných celků mají své právní regulace. Narozdíl od kampaní do sněmovny čisenátu je však legislativa pro volby obecní dle slov Městského soudu v Praze velmi kusá,je obsažena v jediném ustanovení § 30 zákona č. 491/2001 Sb. o volbách dozastupitelstev obcí. Musí to tak být právě soudní judikatura, která podrobněji vymezujelimity politických kampaní. Jaké jsou důvody pro chybějící regulaci a jaké důsledky jejínedostatek má? Kromě možného zneužití neexistence finančních limitů pro tyto volbycelostátními politickými subjekty může docházet i k problémům na místní úrovni. Zazmínku stojí například spory o využití tiskovin vydávaných obcemi a s tím spojenýjudikát 9 A 344/2014 - 61.Naproti tomu můžeme pro srovnání postavit volby krajské, které naopakdetailnější zákonnou úpravu mají (§ 56a - § 56g zákona č. 130/2000 Sb. o volbách dozastupitelstev krajů), čímž se více podobají jiným celostátně důležitým volbám.Zajímavé jsou také obsahy kampaní do obou územních samosprávných celkůa čeho by se vlastně obsahově měly týkat. Jelikož obce jsou občanům nejblíže a v těchmenších se navíc voliči s kandidáty znají osobně, tak se jedná o značně specifické volby.Právě to bývá označováno jako argument proti obsáhlejší regulaci. I samotné kompetenceobcí a hlavně pak krajů nebývají však občanům dost dobře známy. Kromě řízení rozpočtua vydávání vyhlášek či nařízení hrají totiž samosprávy klíčovou roli v krizovýchsituacích. Zákon č. 240/2000 Sb. (krizový zákon) dává například hejtmanům významnékompetence když je vyhlášen nouzový stav.Při psaní práce pro mě budou klíčové zmíněné zákony, dále však jejich komentářeči judikatura soudů. Kromě dříve zmíněného je pro téma velmi důležitý i nález I. ÚS4178/18 ze dne 2. 4. 2019, který se zabývá volbami ve Strakonicích a to právě tematicevolební kampaně.

  • Název v anglickém jazyce

    Election campaign for municipal elections

  • Popis výsledku anglicky

    Like all other campaigns, the election campaigns for the territorial electionslocal government elections have their own legal regulations. Unlike campaigns for the House of Commons orSenate elections, however, the legislation for municipal elections is, in the words of the Municipal Court in Prague, very sketchy,It is contained in a single provision of Section 30 of Act No. 491/2001 Coll. on Elections to themunicipal councils. It must be the case law that defines in more detailthe limits of political campaigns. What are the reasons for the lack of regulation and what are the consequences of itsconsequences of the lack of regulation? Apart from the potential abuse of the lack of financial limits for these electionsby national political entities, there may also be problems at the local level. Perfor example, disputes over the use of municipal printed materials and the associatedJudgment 9 A 344/2014 - 61.In contrast, we can contrast this with regional elections, which, on the other handhave more detailed legal regulations (§ 56a - § 56g of Act No. 130/2000 Coll. on elections to theregional council elections), which makes them more similar to other nationally important elections.Also interesting are the contents of the campaigns for both local government unitsand what they should actually cover in terms of content. Since municipalities are closest to the citizens and in thosesmaller ones, voters know the candidates personally, so these are very specific elections.This is often cited as an argument against more comprehensive regulation. Even the competences themselvesHowever, the powers of municipalities and especially of regions are not well known to citizens. Apart from budget managementand issuing ordinances or regulations, local governments play a key role in crisissituations. For example, Act No 240/2000 Coll. (the Crisis Act) gives governors significantpowers when a state of emergency is declared.In writing my thesis, the above-mentioned laws will be key for me, but also their commentariesor the case law of the courts. In addition to the aforementioned, the ruling of the First Constitutional Court is very important for the topic.4178/18 of 2 April 2019, which deals with the elections in Strakonice and the topic ofelection campaign.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Samospráva

  • ISBN

    978-80-7502-778-8

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    105-112

  • Počet stran knihy

    170

  • Název nakladatele

    Leges

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly