Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Formování, nebo formátování historie? Historie prostřednictvím kolektivní paměti a její formátování

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F12%3A10128371" target="_blank" >RIV/00216208:11230/12:10128371 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Formování, nebo formátování historie? Historie prostřednictvím kolektivní paměti a její formátování

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Co utváří naší minulost? Zdánlivě paradoxní otázka, když minulost už se stala a není tedy na ní, co utvářet, protože je daná. Učebnice dějepisu jsou jedním z těch nejzákladnějších prostředků, jimiž je nám minulost zprostředkována a paměť této minulosti formována. Mohlo by se zdát, že učebnice jsou o něco zjednodušenou, mládeži přístupnou formou objektivní vědecké historie jako vědecké disciplíny. Ale jsou učebnice opravdu touto formou? V následujícím textu se pokusím načrtnout různá chápání utváření paměti o minulosti a indikovat, v jaké pozici vystupují v těchto různých chápáních školní učebnice historie nebo školní výuka historie a příprava na ni.

  • Název v anglickém jazyce

    Forming or formatting history? History through collective memory and its formatting

  • Popis výsledku anglicky

    What establishes our past? Seemingly paradoxical question as past has happened already and there is nothing to establish once it is given. Text-books are one of the most elementary means through which past is mediated and memory of this past formatted. It may seem that text-books are something of simpler form - easily accessible to youth - of objective scientific history as a scientific discipline. But are these history text-books truly this? In the following text, it is attempted to outline various understandings of memory establishment and to indicate in what role history text-books or history teaching in general function in these various understandings.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AO - Sociologie, demografie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Formátování historie: interpretace dějin z pohledu různých států

  • ISBN

    978-80-87108-37-6

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    32-43

  • Počet stran knihy

    335

  • Název nakladatele

    Akademie výtvarných umění

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly