Formování, nebo formátování historie? Historie prostřednictvím kolektivní paměti a její formátování
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F12%3A10128371" target="_blank" >RIV/00216208:11230/12:10128371 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Formování, nebo formátování historie? Historie prostřednictvím kolektivní paměti a její formátování
Popis výsledku v původním jazyce
Co utváří naší minulost? Zdánlivě paradoxní otázka, když minulost už se stala a není tedy na ní, co utvářet, protože je daná. Učebnice dějepisu jsou jedním z těch nejzákladnějších prostředků, jimiž je nám minulost zprostředkována a paměť této minulosti formována. Mohlo by se zdát, že učebnice jsou o něco zjednodušenou, mládeži přístupnou formou objektivní vědecké historie jako vědecké disciplíny. Ale jsou učebnice opravdu touto formou? V následujícím textu se pokusím načrtnout různá chápání utváření paměti o minulosti a indikovat, v jaké pozici vystupují v těchto různých chápáních školní učebnice historie nebo školní výuka historie a příprava na ni.
Název v anglickém jazyce
Forming or formatting history? History through collective memory and its formatting
Popis výsledku anglicky
What establishes our past? Seemingly paradoxical question as past has happened already and there is nothing to establish once it is given. Text-books are one of the most elementary means through which past is mediated and memory of this past formatted. It may seem that text-books are something of simpler form - easily accessible to youth - of objective scientific history as a scientific discipline. But are these history text-books truly this? In the following text, it is attempted to outline various understandings of memory establishment and to indicate in what role history text-books or history teaching in general function in these various understandings.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Formátování historie: interpretace dějin z pohledu různých států
ISBN
978-80-87108-37-6
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
32-43
Počet stran knihy
335
Název nakladatele
Akademie výtvarných umění
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—