Paměť a projektové vyučování v dějepise
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F14%3A%230000086" target="_blank" >RIV/75112779:_____/14:#0000086 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Paměť a projektové vyučování v dějepise
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace je v prostředí české didaktiky dějepisu jedním z prvních pokusů o hledání a ověřování možností, jak při výuce moderních a soudobých dějin na základních i středních školách pracovat s tématem paměti a didakticky využívat vzpomínky pamětníků. Vznikla na základě spolupráce historiků, didaktiků dějepisu a pedagogů pilotních škol v letech 2012-2014. V úvodní části autoři vymezují základní pojmy a teoretické koncepty paměťových studií. Následně na příkladech využití vzpomínek a hmotných svědků minulosti hledají cesty, jak při výuce dějepisu rozvíjet historické myšlení žáků a umožnit žákům, aby dospívali k samostatnému historickému poznání. Příklady dobré praxe pak ilustrují přednosti a limity projektové výuky a aplikace metody orální historie do dějepisné praxe
Název v anglickém jazyce
Memory and the project method in teaching modern history
Popis výsledku anglicky
The aim of this publication is to seek and test out ways to work with the subject of memory and to use didactically the memories of eye witnesses in the teaching of modern and contemporary history at secondary schools. The text results from collaborationamong historians, didacticians and teachers of history. In the first part the authors explain theoretical concepts from the field of memory studies and their implementation in school practice. They then discuss the didactic potential of memory in the development of higher levels of effective (historical) thinking skills of pupils. They also deal with the advantages and limits of the application of the oral history method in history teaching. The second part of the book maps the horizons of individual pupils? discoveries, which are based on what is called object analysis of evidence of the past; this includes photographs, postcards, family souvenirs or local sites of memory, such as monuments or historic buildings. The final part of the
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-87912-12-6
Počet stran knihy
249
Název nakladatele
Ústav pro studium totalitních režimů
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—