Vzdělávací politika: rozdílná vymezení, předpoklady a implikace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F13%3A10139762" target="_blank" >RIV/00216208:11230/13:10139762 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2013/PedOr13_3_Politika_Vesely.pdf" target="_blank" >http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2013/PedOr13_3_Politika_Vesely.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-3-279" target="_blank" >10.5817/PedOr2013-3-279</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vzdělávací politika: rozdílná vymezení, předpoklady a implikace
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této teoretické studie je vymezit různé přístupy k vymezení vzdělávací politiky, rozebrat předpoklady, na kterých jsou postaveny, a ukázat implikace těchto přístupů. V první části studie je ukázána trojdimenzionálnost pojmu politika. Ve druhé částijsou diskutovány různé definice vzdělávací politiky. Ve třetí části, která je strukturována do pěti samostatných kapitol, jsou postupně rozebrány klíčové dimenze různých přístupů ke vzdělávací politice. Studie je zakončena implikacemi pro výzkum i praxi. Podle autora je vhodné odlišit pět aspektů, ve kterých se definice vzdělávací politiky nejvíce rozcházejí. Za prvé, má-li se vzdělávací politika chápat spíše jako sada konkrétních událostí, nebo jako proces. Za druhé, nakolik je politika explicitně vyjádřená v dokumentech versus nakolik je třeba ji odkrývat na základě analýzy jednání aktérů. Za třetí, kdo politiku tvoří. Za čtvrté, zdali je politika spojena s nějakým záměrem, nebo jde o jakékoli, i nezáměrné, jednání. Za páté, zdali ma
Název v anglickém jazyce
Education policy: Different definitions, assumptions and implications
Popis výsledku anglicky
The aim of this theoretical study is to delimit diff erent approaches to educational policy, analyze assumptions on which they are based and show implications of these approaches. The article starts with distinguishing among educational polity, politicsand policy. Then different definitions of educational policy are discussed. The core of the article consists of discussion of five key questions which form basis for diff erent approaches. The article concludes with implications for research and practice. Five dimensions of the term are distinguished: event versus process, explicit artifacts versus policy detection, policy actors involved, big policies versus small policies, intentions versus any actions, structure versus agency. Assumptions behind eachof these aspects are discussed. It is argued that the broadening of the scope of educational policy studies is desirable as it will help overcome some unrealistic and too narrow assumptions. On the other hand, in empirical research this
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
279-297
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—