Central Bank Communication and Interest Rates: The Case of the Czech National Bank
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F13%3A10196300" target="_blank" >RIV/00216208:11230/13:10196300 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Central Bank Communication and Interest Rates: The Case of the Czech National Bank
Popis výsledku v původním jazyce
We examine how written and oral central bank communications affect the level and volatility of interest rates. We use detailed daily data on the Czech central bank's communication in 2007-2012. We find that financial markets respond to central bank communication. Short-term interest rates rise if the bank communicates that economic conditions are good. The results suggest that written communication, but not oral communication, decreases the volatility of both short-term and long-term interest rates. Thetiming of communication has a key role, as comments made closer to the monetary policy meeting have a bigger calming effect on the markets. All in all, our results point to the importance of well-designed communication for reducing noise in the financial markets.
Název v anglickém jazyce
Central Bank Communication and Interest Rates: The Case of the Czech National Bank
Popis výsledku anglicky
We examine how written and oral central bank communications affect the level and volatility of interest rates. We use detailed daily data on the Czech central bank's communication in 2007-2012. We find that financial markets respond to central bank communication. Short-term interest rates rise if the bank communicates that economic conditions are good. The results suggest that written communication, but not oral communication, decreases the volatility of both short-term and long-term interest rates. Thetiming of communication has a key role, as comments made closer to the monetary policy meeting have a bigger calming effect on the markets. All in all, our results point to the importance of well-designed communication for reducing noise in the financial markets.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GBP402%2F12%2FG097" target="_blank" >GBP402/12/G097: DYME-Dynamické modely v ekonomii</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Finance a úvěr
ISSN
0015-1920
e-ISSN
—
Svazek periodika
63
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
454-464
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—