Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Good girls don't comment on politics? Gendered character of online political participation in the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F16%3A10311931" target="_blank" >RIV/00216208:11230/16:10311931 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2015.1088881" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2015.1088881</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2015.1088881" target="_blank" >10.1080/1369118X.2015.1088881</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Good girls don't comment on politics? Gendered character of online political participation in the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article aims to contribute to the still relatively unexplored area of the relationship between gender and online political participation. Using two complementary methods - a representative, postelection survey of the adult Czech population and a content analysis of communication on the selected Czech political parties' Facebook profiles during the campaign for the 2013 Parliamentary Elections - we attempt to challenge some established assumptions regarding the allegedly equalizing effect of the Internet and social media on participatory behaviour of men and women. While survey data discovered subtle yet statistically significant differences between men and women in some online expressive activities on Facebook, mainly commenting on other users' statuses, content analysis further revealed that there are not only notable gender gaps among the Facebook users who commented on the campaign, but also differences in the tone of communication produced by the respective gender groups, with men posting more negative comments addressed to parties as well as to other Facebook users. We suggest that these results question the prevailing perception about the narrowing of the 'gender gap' in the online environment and call for a more nuanced methodological approach to different forms of online political expression.

  • Název v anglickém jazyce

    Good girls don't comment on politics? Gendered character of online political participation in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    The article aims to contribute to the still relatively unexplored area of the relationship between gender and online political participation. Using two complementary methods - a representative, postelection survey of the adult Czech population and a content analysis of communication on the selected Czech political parties' Facebook profiles during the campaign for the 2013 Parliamentary Elections - we attempt to challenge some established assumptions regarding the allegedly equalizing effect of the Internet and social media on participatory behaviour of men and women. While survey data discovered subtle yet statistically significant differences between men and women in some online expressive activities on Facebook, mainly commenting on other users' statuses, content analysis further revealed that there are not only notable gender gaps among the Facebook users who commented on the campaign, but also differences in the tone of communication produced by the respective gender groups, with men posting more negative comments addressed to parties as well as to other Facebook users. We suggest that these results question the prevailing perception about the narrowing of the 'gender gap' in the online environment and call for a more nuanced methodological approach to different forms of online political expression.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA14-05575S" target="_blank" >GA14-05575S: Role sociálních médií v transformaci politické komunikace a občanské participace v České republice</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Information Communication and Society

  • ISSN

    1369-118X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    19

  • Číslo periodika v rámci svazku

    10

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    1321-1339

  • Kód UT WoS článku

    000377823300001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-84945206838