Vliv diskurzu mezinárodních vztahů na rozhodování v experimentální interakci
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F16%3A10329907" target="_blank" >RIV/00216208:11230/16:10329907 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv diskurzu mezinárodních vztahů na rozhodování v experimentální interakci
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá problematikou vlivu diskurzivního rámování situací na rozhodování aktérů v experimentální interakci. Za použití dat získaných experimentem testuje, zda diskurzivně odlišné prezentace situace v mezinárodních vztazích (založené na třech dominantních školách mezinárodních vztahů: realismus, neoliberalismus, konstruktivismus) vedou k odlišné míře spolupráce. Kvantitativní výzkum je dále doplněn analýzou rozhovorů s vybranými účastníky experimentu, jehož cílem je dále prohloubit porozumění rozhodovacímu procesu. Zjištěný rozdíl v míře spolupráce mezi skupinami vystavenými odlišné manipulaci, představuje kvantitativní argument poukazující na význam diskurzu pro výsledek rozhodování. Článek rovněž představuje, skrze odkaz na vědecký realismus, příklad možného propojení konstruktivistického výzkumného rámce s kvantitativními výzkumnými metodami.
Název v anglickém jazyce
The Influence of International Relations Theories on Decision-Making in Experimental Interaciton
Popis výsledku anglicky
This article presents the results of an experimental analysis of the influence of international relations theories on the decision-making process. The experimental model was constructed on the basis of the iterated prisoner's dilemma, which was introduced to three hundred participants through discursively influenced narratives of an evolving international relations situation. The narratives, representing an independent variable, have been derived from three theories of international relations: realism, neoliberalism, and constructivism. The goal of the experiment was to test whether these three different discursive framings result in different levels of cooperation. Using random assignment, the experiment showed a statistically significant difference between the types of decision-making of participants assigned to the realist and the neoliberal experimental treatment. The understanding of the decision-making process was further enriched by an analysis of interviews with selected participants in the experiment.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AD - Politologie a politické vědy
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Mezinárodní vztahy
ISSN
0323-1844
e-ISSN
—
Svazek periodika
51
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
5-27
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85008699093