Czech Republic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F19%3A10428741" target="_blank" >RIV/00216208:11230/19:10428741 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1007/978-3-030-05722-0_16" target="_blank" >https://doi.org/10.1007/978-3-030-05722-0_16</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-05722-0_16" target="_blank" >10.1007/978-3-030-05722-0_16</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Czech Republic
Popis výsledku v původním jazyce
Doležalová addresses the question of how the concept of history education has developed in the Czech Republic and what form the struggles surrounding the shaping of this concept have taken. The greatest controversies connected to history education were related to the newly defined interpretative frameworks and understanding of events which had previously been subject to Marxist-Leninist clichés. The national debate has centred on three main issues: conflicts over the place history should have within the education system, conflicts over textbooks and conflicts over the content of history education. Doležalová demonstrates that, while neither teaching methods nor the contents of classes have changed and that the events of 1989 did not bring about a paradigm shift, history education is still being contested.
Název v anglickém jazyce
Czech Republic
Popis výsledku anglicky
Doležalová addresses the question of how the concept of history education has developed in the Czech Republic and what form the struggles surrounding the shaping of this concept have taken. The greatest controversies connected to history education were related to the newly defined interpretative frameworks and understanding of events which had previously been subject to Marxist-Leninist clichés. The national debate has centred on three main issues: conflicts over the place history should have within the education system, conflicts over textbooks and conflicts over the content of history education. Doležalová demonstrates that, while neither teaching methods nor the contents of classes have changed and that the events of 1989 did not bring about a paradigm shift, history education is still being contested.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50201 - Economic Theory
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LTC18076" target="_blank" >LTC18076: Za železnou oponou</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
The Palgrave Handbook of Conflict and History Education in the Post-Cold War Era
ISBN
978-3-030-05721-3
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
221-232
Počet stran knihy
778
Název nakladatele
Palgrave Macmillan
Místo vydání
Cham
Kód UT WoS kapitoly
—