Učebnice pod kontrolou. Politické ideje jako východisko obsahového vymezení učebnic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10440941" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10440941 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fB60h9Fx-c" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fB60h9Fx-c</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15240/tul/006/2021-2-002" target="_blank" >10.15240/tul/006/2021-2-002</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Učebnice pod kontrolou. Politické ideje jako východisko obsahového vymezení učebnic
Popis výsledku v původním jazyce
V každém "politickém" období československých dějin se usilovalo o kontrolu nad tím, co, jak a pod jakým dohledem se žáci škol budou učit. Jedním z nejlepších nástrojů byla kontrola učebnic, lépe řečeno jejich obsahu. Tento vzdělávací obsah byl ovlivňován politickými a ideologickými východisky. V článku si klademe otázku, jak se projevovala ideová východiska státní vzdělávací politiky ve vymezení a pojetí učiva v učebnicích schválených v československých dějinách v mezidobí let 1918 a 1960. Rozbor výchovných dokumentů ukázal, že v předpisech pro obsah a schvalování učebnic je politicko-společenský vliv způsoben (a) ideologickými konflikty, (b) širším sporem o sociální a sociálně-politické směřování společnost (socialismus vs. kapitalismus), (c) kultem osobnosti, (d) významem školského vzdělávání pro jednotlivce i stát a (e) rolí jednotlivce (občana) pro společnost a stát.
Název v anglickém jazyce
Textbooks under Control. Political Ideas as a Starting Point for the Ideologisation of Textbooks
Popis výsledku anglicky
Every political establishment seeks to control the ideological and educational content of textbooks. With its decrees, the Ministry of Education defined the ideological and educational content of textbooks and determined control over them. The article focuses on changes in the content definition of the ideological basis of state educational policy, i.e. the ideological direction of the concept and interpretation of the curriculum in textbooks in Czechoslovak history between 1918 and 1960. The analysis of educational documents showed that in the regulations for the content and approval of textbooks, political-social influence is due to (a) ideological conflicts, (b) broader dispute about the social and socio-political direction of society (socialism vs. capitalism), (c) cult of personality, (d) the importance of school education for the individual and the state, and (e) the role of the individual (citizen) for society and the state.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Historia scholastica
ISSN
2336-680X
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
35-54
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—