Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Učebnice pod kontrolou. Politické ideje jako východisko obsahového vymezení učebnic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10440941" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10440941 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fB60h9Fx-c" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fB60h9Fx-c</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.15240/tul/006/2021-2-002" target="_blank" >10.15240/tul/006/2021-2-002</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Učebnice pod kontrolou. Politické ideje jako východisko obsahového vymezení učebnic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V každém &quot;politickém&quot; období československých dějin se usilovalo o kontrolu nad tím, co, jak a pod jakým dohledem se žáci škol budou učit. Jedním z nejlepších nástrojů byla kontrola učebnic, lépe řečeno jejich obsahu. Tento vzdělávací obsah byl ovlivňován politickými a ideologickými východisky. V článku si klademe otázku, jak se projevovala ideová východiska státní vzdělávací politiky ve vymezení a pojetí učiva v učebnicích schválených v československých dějinách v mezidobí let 1918 a 1960. Rozbor výchovných dokumentů ukázal, že v předpisech pro obsah a schvalování učebnic je politicko-společenský vliv způsoben (a) ideologickými konflikty, (b) širším sporem o sociální a sociálně-politické směřování společnost (socialismus vs. kapitalismus), (c) kultem osobnosti, (d) významem školského vzdělávání pro jednotlivce i stát a (e) rolí jednotlivce (občana) pro společnost a stát.

  • Název v anglickém jazyce

    Textbooks under Control. Political Ideas as a Starting Point for the Ideologisation of Textbooks

  • Popis výsledku anglicky

    Every political establishment seeks to control the ideological and educational content of textbooks. With its decrees, the Ministry of Education defined the ideological and educational content of textbooks and determined control over them. The article focuses on changes in the content definition of the ideological basis of state educational policy, i.e. the ideological direction of the concept and interpretation of the curriculum in textbooks in Czechoslovak history between 1918 and 1960. The analysis of educational documents showed that in the regulations for the content and approval of textbooks, political-social influence is due to (a) ideological conflicts, (b) broader dispute about the social and socio-political direction of society (socialism vs. capitalism), (c) cult of personality, (d) the importance of school education for the individual and the state, and (e) the role of the individual (citizen) for society and the state.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Historia scholastica

  • ISSN

    2336-680X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    35-54

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus