Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Průnik ideologie totalitního režimu do slabikářů čítanek zvlášní školy vydaných v mezidobí let 1948-1983

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10477476" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10477476 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kYiY3Mjty2" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kYiY3Mjty2</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Průnik ideologie totalitního režimu do slabikářů čítanek zvlášní školy vydaných v mezidobí let 1948-1983

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Učebnice patří mezi nejdůležitější vzdělávací a výchovné prostředky. Plní funkci komunikačního prostředku mezi žákem a učitelem i mezi školou a rodinou a v transformované podobě prezentují určitou část kurikula. Přirozenou součástí obsahu učebnic jsou kulturní vzorce, hierarchie mravních hodnot, kulturní normy, ale i ideová východiska společenského a politického života společnosti. Hodnotové zrcadlení kulturní a politické orientace společnosti je přirozenou součástí obsahu slabikářů a čítanek, které se přímo podílí na formování dětské osobnosti, na představě o tom, co je a co není správné, k jakému společenskému ideálu bychom měli směřovat apod. Zamýšlíme se nad metodologickými východisky identifikace ideově-výchovných a politických prvků totalitní ideologie v učebnicích elementárního čtení především ve smyslu rozpoznání ideologického cizorodého prvku edukačního obsahu, který sleduje svůj vlastní politický, indoktrinační výchovný a vzdělávací cíl. Metodologická východiska aplikujeme na slabikáře a čítanky pro žáky s mentálním postižením vydaných ve druhé polovině 20. století v totalitním Československu.

  • Název v anglickém jazyce

    The Problem of the Ideology of the Totalite Regime in the Elementary Reading Textbooks for Special Schools Between 1948-1983

  • Popis výsledku anglicky

    Textbooks are among the most important educational and educational resources. They fulfi l the function of a means of communication between pupil and teacher, between school and family, and present a certain part of the curriculum in a transformed form. A natural part of the content of textbooks are cultural patterns, hierarchy of moral values, cultural norms, but also the ideological starting points of the social and political life of society. The value reflection of the cultural and political orientation of society is a natural part of the content of syllabaries and reading books, which are directly involved in the formation of a child&apos;s personality, the idea of what is and what is not right, what social ideal we should aim for, etc. We are thinking about the methodological starting points for the identifi cation of ideological, educational and political elements of totalitarian ideology in elementary reading textbooks, primarily in the sense of recognizing an ideological alien element of educational content that pursues its own political, indoctrinating, educational and educational goal. We apply methodological principles to syllabaries and reading books for pupils with mental disabilities published in the second half of the 20th century in totalitarian Czechoslovakia.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    33

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    39-50

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus