Průnik ideologie totalitního režimu do slabikářů čítanek zvlášní školy vydaných v mezidobí let 1948-1983
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10477476" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10477476 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kYiY3Mjty2" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kYiY3Mjty2</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Průnik ideologie totalitního režimu do slabikářů čítanek zvlášní školy vydaných v mezidobí let 1948-1983
Popis výsledku v původním jazyce
Učebnice patří mezi nejdůležitější vzdělávací a výchovné prostředky. Plní funkci komunikačního prostředku mezi žákem a učitelem i mezi školou a rodinou a v transformované podobě prezentují určitou část kurikula. Přirozenou součástí obsahu učebnic jsou kulturní vzorce, hierarchie mravních hodnot, kulturní normy, ale i ideová východiska společenského a politického života společnosti. Hodnotové zrcadlení kulturní a politické orientace společnosti je přirozenou součástí obsahu slabikářů a čítanek, které se přímo podílí na formování dětské osobnosti, na představě o tom, co je a co není správné, k jakému společenskému ideálu bychom měli směřovat apod. Zamýšlíme se nad metodologickými východisky identifikace ideově-výchovných a politických prvků totalitní ideologie v učebnicích elementárního čtení především ve smyslu rozpoznání ideologického cizorodého prvku edukačního obsahu, který sleduje svůj vlastní politický, indoktrinační výchovný a vzdělávací cíl. Metodologická východiska aplikujeme na slabikáře a čítanky pro žáky s mentálním postižením vydaných ve druhé polovině 20. století v totalitním Československu.
Název v anglickém jazyce
The Problem of the Ideology of the Totalite Regime in the Elementary Reading Textbooks for Special Schools Between 1948-1983
Popis výsledku anglicky
Textbooks are among the most important educational and educational resources. They fulfi l the function of a means of communication between pupil and teacher, between school and family, and present a certain part of the curriculum in a transformed form. A natural part of the content of textbooks are cultural patterns, hierarchy of moral values, cultural norms, but also the ideological starting points of the social and political life of society. The value reflection of the cultural and political orientation of society is a natural part of the content of syllabaries and reading books, which are directly involved in the formation of a child's personality, the idea of what is and what is not right, what social ideal we should aim for, etc. We are thinking about the methodological starting points for the identifi cation of ideological, educational and political elements of totalitarian ideology in elementary reading textbooks, primarily in the sense of recognizing an ideological alien element of educational content that pursues its own political, indoctrinating, educational and educational goal. We apply methodological principles to syllabaries and reading books for pupils with mental disabilities published in the second half of the 20th century in totalitarian Czechoslovakia.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
33
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
39-50
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—