Indoktrinace ve slabikářích a čítankcáh pro zvlášní školy vydaných v mezidobí let 1948–1983
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10477477" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10477477 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=NbSA91Qpm3" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=NbSA91Qpm3</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Indoktrinace ve slabikářích a čítankcáh pro zvlášní školy vydaných v mezidobí let 1948–1983
Popis výsledku v původním jazyce
Přijetí totalitní ideologie jako životního programu občana totalitní společnosti je nejdůležitějším úkolem politické a ideologické výchovy a vzdělávání. Indoktrinace v totalitním unipartismu (Československo v letech 1948-1989) reprezentuje nejvyšší stupeň pronikavosti, mobilizace a monopolní kontroly strany nad celou životní zkušeností občanů. Přesto, že poznávací a jiné dispozice žáků s mentálním postižením se vyznačují značnou nekritičností myšlení a výraznými nedostatky v chápání a pochopení pragmatického smyslu čteného textu, i slabikáře a čítanky pro zvláštní školy zprostředkovávaly konkrétní míru indoktrinace. Pocit bezpečí a jistoty byl vykoupen pocitem dluhu a vděčnosti za nabídnuté místo ve společnosti a povinností společenskému systému splácet prací, loajalitou a oddaností. Velmi zásadní roli sehrálo mluvené učitelovo slovo, které bylo vedeno metodickými příručkami. První přečtená slova jsou prvními kostičkami ve skládačce životního přesvědčení uvědomělého občana státu s totalitním režimem.
Název v anglickém jazyce
The Indoctrination in the Elementary Reading Textbooks for Special Schools Between 1948-1983
Popis výsledku anglicky
Acceptance of totalitarian ideology as the life program of a citizen of a totalitarian society is the most important task of political and ideological upbringing and education. Indoctrination in totalitarian unipartyism (Czechoslovakia in the years 1948-1989) represents the highest degree of penetration, mobilization and monopoly control of the party over the entire life experience of citizens. Despite the fact that the cognitive and other dispositions of pupils with mental disabilities are characterized by considerable uncritical thinking and signifi cant defi ciencies in understanding and understanding the pragmatic meaning of the read text, even syllabaries and reading books for special schools conveyed a specific level of indoctrination. The sense of safety and security was redeemed by a sense of debt and gratitude for the offered place in society and the obligation to repay the social system with work, loyalty and devotion. A very fundamental role was played by the teacher's spoken word, which was guided by methodological manuals. The first words read are the first pieces in the puzzle of the life beliefs of a conscious citizen of a state with a totalitarian regime.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální pedagogika
ISSN
1805-8825
e-ISSN
1805-8825
Svazek periodika
33
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
51-64
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—