Studentovo hodnocení výuky: validace a adaptace dotazníku CEQ pro podmínky českých vysokých škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F20%3A10424414" target="_blank" >RIV/00216208:11230/20:10424414 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/62690094:18440/20:50017144
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=WzQf0QmKpR" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=WzQf0QmKpR</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2020-1-32" target="_blank" >10.5817/PedOr2020-1-32</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Studentovo hodnocení výuky: validace a adaptace dotazníku CEQ pro podmínky českých vysokých škol
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je seznámit s průběhem a výsledky validace a adaptace dotazníku CEQ (Course Experience Questionnaire) a diskutovat jeho využitelnost v aktuálních podmínkách českých vysokých škol. Originální verze dotazníku vznikla na základě intenzivních výzkumů učení studentů koncem 80. let v Austrálii a v současné době je jedním z celosvětově nejužívanějších nástrojů pro hodnocení kvality výuky studentem v terciárním vzdělávání. Vzhledem k aktuální potřebě českých vysokých škol realizovat autoevaluační procesy s použitím validních a spolehlivých nástrojů považujeme ověření psychometrických vlastností dotazníku a jeho adaptaci za jedno z možných řešení. V úvodní části textu je nastíněn kontext a okolnosti vzniku australského originálu včetně teoretických koncepcí, které se staly jeho základem. Proces adaptace a validace byl realizován na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové (PdF UHK) a proběhl ve dvou fázích kombinujících kvalitativní a kvantitativní přístup. V prvním kroku proběhla ohnisková skupina se studenty s cílem ověřit soulad mezi pojetím kvality výuky u českých studentů a zaměřením dotazníku. Následně byl přeložený dotazník administrován 661 studentům učitelství z PdF UHK a ověřován z hlediska konstruktové a kriteriální validity a reliability. Analýzy potvrdily originální pětifaktorovou strukturu dotazníku a uspokojivou vnitřní konzistenci všech škál. Výsledky jsou diskutovány a vztaženy ke zjištění zahraničních autorů i ke kontextu příležitostí a omezení pro používání v českém prostředí. V závěru je upozorněno na limity studie a jsou naznačeny další možné směry úprav.
Název v anglickém jazyce
Student's evaluation of teaching: validation and adaptation of the CEQ questionnaire for the conditions of Czech universities
Popis výsledku anglicky
The aim of the paper is to introduce the course and results of validation and adaptation of the CEQ (Course Experience Questionnaire) and to discuss its applicability in the current conditions of Czech universities. The original version of the questionnaire was created in Australia in the late 1980s and is currently one of the world's most widely used tools for assessing the quality of teaching by a student in tertiary education. Given the current need of Czech universities to implement selfevaluation processes using valid and reliable tools, we consider the veriϐication of the psychometric properties of the questionnaire and its subsequent adaptation as one of the possible solutions. The introductory part of the text outlines the context and circumstances of the origin of the Australian original, including the theoretical concepts that became its basis. The validation and adaptation process was carried out in two phases and combined a qualitative and quantitative approach. In the ϐirst round, a focus group with students was held in order to verify consistency between the concept of teaching quality of the current generation of students of the Faculty of Education and the questionnaire. Subsequently, the translated questionnaire was administered to 661 students of teaching at the Faculty of Education of the University of Hradec Králové. The obtained data were analyzed using the conϐirmation factor analysis method, which conϐirmed the original 5-factor questionnaire structure and satisfactory internal consistency of all scales. The results of the analyzes are discussed and related to the ϐindings of foreign authors as well as to the context of opportunities and restrictions for use in the Czech environment. In the conclusion, the study limits are highlighted and other possible directions are indicated.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
30
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
29
Strana od-do
32-60
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—