Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Abatement Technologies and their Social Costs in a Hybrid General Equilibrium Framework

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F22%3A10433755" target="_blank" >RIV/00216208:11230/22:10433755 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11690/22:10433755

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=biSSj9~vDf" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=biSSj9~vDf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5547/01956574.43.2.mmie" target="_blank" >10.5547/01956574.43.2.mmie</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Abatement Technologies and their Social Costs in a Hybrid General Equilibrium Framework

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We present a novel methodology to integrate heterogeneous micro-founded preferences into a dynamic computable general equilibrium model. This integrated model is linked to a bottom-up technology-rich electricity model and a stock-flow vehicle accounting model to quantify the social costs of electric vehicles as an endogenous, demand-driven abatement technology. Emission abatement is achieved through consumer choices that are recognised as a central driver of endogenous technological change. Endogenously determined emissions from vehicle use, electricity generation, and production provide an input to quantify external costs attributable to air quality and carbon emissions. We find that carbon and vehicle registration tax policies induce a significant shift away from conventional vehicles towards electric vehicles in Austria by 2030. The shift to electric vehicles results in small overall economic costs, a substantial decline in fuel demand that exceeds the increase in electricity demand to charge vehicle batteries, and overall positive net environmental benefits.

  • Název v anglickém jazyce

    Abatement Technologies and their Social Costs in a Hybrid General Equilibrium Framework

  • Popis výsledku anglicky

    We present a novel methodology to integrate heterogeneous micro-founded preferences into a dynamic computable general equilibrium model. This integrated model is linked to a bottom-up technology-rich electricity model and a stock-flow vehicle accounting model to quantify the social costs of electric vehicles as an endogenous, demand-driven abatement technology. Emission abatement is achieved through consumer choices that are recognised as a central driver of endogenous technological change. Endogenously determined emissions from vehicle use, electricity generation, and production provide an input to quantify external costs attributable to air quality and carbon emissions. We find that carbon and vehicle registration tax policies induce a significant shift away from conventional vehicles towards electric vehicles in Austria by 2030. The shift to electric vehicles results in small overall economic costs, a substantial decline in fuel demand that exceeds the increase in electricity demand to charge vehicle batteries, and overall positive net environmental benefits.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50201 - Economic Theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-26714S" target="_blank" >GA18-26714S: Rozvinutí soustavy hybridních modelů pro posouzení dopadů regulací: CGE-TIMES</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Energy Journal

  • ISSN

    0195-6574

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    43

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    153-180

  • Kód UT WoS článku

    000758716200008

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85130458086