Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Sexualita jako riziko? Sexuální výchova v českých kurikulárních dokumentech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F23%3A10483519" target="_blank" >RIV/00216208:11230/23:10483519 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216224:14410/23:00137923 RIV/00216208:11410/23:10483519

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ERadGW8m_0" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ERadGW8m_0</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2024.3" target="_blank" >10.14712/23363177.2024.3</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Sexualita jako riziko? Sexuální výchova v českých kurikulárních dokumentech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Sexuální výchova a její formální uchopení ve vzdělávacím systému jsou v posledních letech stále diskutovanější témata. V České republice se oblast dostala do centra veřejněpolitického zájmu na začátku roku 2023, kdy v reakci na řadu kauz sexuálního obtěžování vyjádřil tehdejší ministr školství Vladimír Balaš potřebu posílení sexuální výchovy ve školách. S probíhající revizí rámcového vzdělávacího programu a s vědomím nedostatečně výzkumně pokryté oblasti považujeme za vhodné zkoumat, jak je sexuální výchova v současné České republice rámována institucionálními dokumenty. Provádíme kvalitativní analýzu Doporučení MŠMT k realizaci sexuální výchovy v základních školách, vybraných školních vzdělávacích programů a minimálních preventivních programů. Ty srovnáváme s principy, východisky a tématy artikulovanými ve Standardech pro sexuální výchovu v Evropě, které vznikly s cílem podpořit zavádění holistické sexuální výchovy. Poukazujeme na významné odlišnosti v pojetí českých dokumentů, zejména na normativní, biologizující a na rizika zaměřenou sexuální výchovu. Nevyřčený potenciál pro kvalitní uchopení sexuální výchovy, zohlednění sexuální subjektivity a jedinečnosti prožitku dospívajících a interakční povahy sexuality, kterou Standardy pro sexuální výchovu v Evropě zdůrazňují, spatřujeme v oblastech Výchova k občanství, Etická výchova či v Osobnostní a sociální výchově.

  • Název v anglickém jazyce

    Sexuality as a Risk? Sex Education in Czech Curriculum Documents

  • Popis výsledku anglicky

    Formal sex education and its implementation in education have been increasingly debated in recent years. In the Czech Republic, the area came to the centre of public policy interest in early 2023, when, in response to several sexual harassment cases, former Minister of Education, Mr. Balaš, expressed the need to strengthen sex education in schools. With the ongoing revision of the national Framework Educational Programme and the awareness of the lack of research coverage in this area, we consider it appropriate to look at how sex education is framed in institutional documents in the Czech Republic today. We conduct a qualitative analysis of the Recommendation of the Ministry of Education for the Implementation of Sexuality Education in Primary Schools, selected school education programmes and minimum prevention programmes. We compare these with the principles, rationale and topics articulated in the Standards for Sexuality Education in Europe, which were developed to support the implementation of holistic sexuality education. We point out significant differences in the conceptualisation of the Czech documents, particularly the normative, biologizing and risk-oriented sex education. We see the untold potential for a quality approach to sex education, which takes into account the sexual subjectivity and uniqueness of adolescents&apos; experience and the interactive nature of sexuality, which the Standards for Sexuality Education in Europe emphasize, in the areas of Education for Citizenship, Ethics Education or in Social and Personal Development.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Orbis scholae

  • ISSN

    1802-4637

  • e-ISSN

    2336-3177

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    61-84

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85201678780