Sexualita jako riziko? Sexuální výchova v českých kurikulárních dokumentech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F23%3A10483519" target="_blank" >RIV/00216208:11230/23:10483519 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216224:14410/23:00137923 RIV/00216208:11410/23:10483519
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ERadGW8m_0" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ERadGW8m_0</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2024.3" target="_blank" >10.14712/23363177.2024.3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sexualita jako riziko? Sexuální výchova v českých kurikulárních dokumentech
Popis výsledku v původním jazyce
Sexuální výchova a její formální uchopení ve vzdělávacím systému jsou v posledních letech stále diskutovanější témata. V České republice se oblast dostala do centra veřejněpolitického zájmu na začátku roku 2023, kdy v reakci na řadu kauz sexuálního obtěžování vyjádřil tehdejší ministr školství Vladimír Balaš potřebu posílení sexuální výchovy ve školách. S probíhající revizí rámcového vzdělávacího programu a s vědomím nedostatečně výzkumně pokryté oblasti považujeme za vhodné zkoumat, jak je sexuální výchova v současné České republice rámována institucionálními dokumenty. Provádíme kvalitativní analýzu Doporučení MŠMT k realizaci sexuální výchovy v základních školách, vybraných školních vzdělávacích programů a minimálních preventivních programů. Ty srovnáváme s principy, východisky a tématy artikulovanými ve Standardech pro sexuální výchovu v Evropě, které vznikly s cílem podpořit zavádění holistické sexuální výchovy. Poukazujeme na významné odlišnosti v pojetí českých dokumentů, zejména na normativní, biologizující a na rizika zaměřenou sexuální výchovu. Nevyřčený potenciál pro kvalitní uchopení sexuální výchovy, zohlednění sexuální subjektivity a jedinečnosti prožitku dospívajících a interakční povahy sexuality, kterou Standardy pro sexuální výchovu v Evropě zdůrazňují, spatřujeme v oblastech Výchova k občanství, Etická výchova či v Osobnostní a sociální výchově.
Název v anglickém jazyce
Sexuality as a Risk? Sex Education in Czech Curriculum Documents
Popis výsledku anglicky
Formal sex education and its implementation in education have been increasingly debated in recent years. In the Czech Republic, the area came to the centre of public policy interest in early 2023, when, in response to several sexual harassment cases, former Minister of Education, Mr. Balaš, expressed the need to strengthen sex education in schools. With the ongoing revision of the national Framework Educational Programme and the awareness of the lack of research coverage in this area, we consider it appropriate to look at how sex education is framed in institutional documents in the Czech Republic today. We conduct a qualitative analysis of the Recommendation of the Ministry of Education for the Implementation of Sexuality Education in Primary Schools, selected school education programmes and minimum prevention programmes. We compare these with the principles, rationale and topics articulated in the Standards for Sexuality Education in Europe, which were developed to support the implementation of holistic sexuality education. We point out significant differences in the conceptualisation of the Czech documents, particularly the normative, biologizing and risk-oriented sex education. We see the untold potential for a quality approach to sex education, which takes into account the sexual subjectivity and uniqueness of adolescents' experience and the interactive nature of sexuality, which the Standards for Sexuality Education in Europe emphasize, in the areas of Education for Citizenship, Ethics Education or in Social and Personal Development.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
2336-3177
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
61-84
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85201678780