Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Interesting facts: holistic interviews on children’s nonfiction engagement

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F24%3A10480456" target="_blank" >RIV/00216208:11230/24:10480456 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=RUrUxHdr_" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=RUrUxHdr_</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/09500782.2024.2324946" target="_blank" >10.1080/09500782.2024.2324946</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Interesting facts: holistic interviews on children’s nonfiction engagement

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Nonfiction has long been left out of the discourse on literacy and little is known about the affective experiences that children seek when they choose to engage with facts via reading and otherwise. We have conducted an interview study in which children of diverse socioeconomic backgrounds in Czechia (N = 20, age 9-11) reflected on the world of facts as a springboard for affective engagement. Bespoke creative props were developed for the study. First, children made collages of their real-world interests and then reflected on the different activities (e.g. reading, viewing, talking, playing) through which they nurture these interests. Second, children engaged in the design of an imaginary nonfiction book on a topic of their choosing, a process that involved laying out a double page, leafing through sample books, and sorting picture cards representing different book design features. We present the interview toolkit and its holistic rationale and offer two contrasting case studies of children whose engagement was characterised respectively by a &apos;learning&apos; and &apos;wonder&apos; focus. Their differences showcase the interview toolkit&apos;s flexibility for further research and practice and expose the underexplored complexity and diversity of children&apos;s nonfiction experience.

  • Název v anglickém jazyce

    Interesting facts: holistic interviews on children’s nonfiction engagement

  • Popis výsledku anglicky

    Nonfiction has long been left out of the discourse on literacy and little is known about the affective experiences that children seek when they choose to engage with facts via reading and otherwise. We have conducted an interview study in which children of diverse socioeconomic backgrounds in Czechia (N = 20, age 9-11) reflected on the world of facts as a springboard for affective engagement. Bespoke creative props were developed for the study. First, children made collages of their real-world interests and then reflected on the different activities (e.g. reading, viewing, talking, playing) through which they nurture these interests. Second, children engaged in the design of an imaginary nonfiction book on a topic of their choosing, a process that involved laying out a double page, leafing through sample books, and sorting picture cards representing different book design features. We present the interview toolkit and its holistic rationale and offer two contrasting case studies of children whose engagement was characterised respectively by a &apos;learning&apos; and &apos;wonder&apos; focus. Their differences showcase the interview toolkit&apos;s flexibility for further research and practice and expose the underexplored complexity and diversity of children&apos;s nonfiction experience.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA23-05005S" target="_blank" >GA23-05005S: Dětská nonfikce o přírodě jako nástroj imaginace (WONDER)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Language and Education

  • ISSN

    0950-0782

  • e-ISSN

    1747-7581

  • Svazek periodika

    38

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    560-577

  • Kód UT WoS článku

    001176697800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85187190697