Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Preschool-aged children's agency in shared book reading: the relation to the literacy environment in Czech families

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F21%3A63534938" target="_blank" >RIV/70883521:28150/21:63534938 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004430.2021.1990905" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004430.2021.1990905</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/03004430.2021.1990905" target="_blank" >10.1080/03004430.2021.1990905</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Preschool-aged children's agency in shared book reading: the relation to the literacy environment in Czech families

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study explores children&apos;s agency in shared book reading sessions with parents and its relation to family literacy characteristics, parents&apos; literacy practices with children and children&apos;s print knowledge. Research participants were 142 Czech children, ages 3–6, and their parents. Parents rated their children&apos;s agency and the attributes of the home literacy environment in a questionnaire. The data shows that children in the sample exerted agency in shared book reading situations, some of them extensively. Out of the four components of agency, children&apos;s manifestations of volition in shared book reading appeared to be the most extensive, followed by asking questions, imitating reading and monitoring parents when they were reading to them. Overall, the results indicate that literacy-aimed activities, which the parents carry out with their children, relate to children&apos;s agency more than literacy qualities of the home, like the number of children&apos;s books, children&apos;s exposure to literacy, or parental education.

  • Název v anglickém jazyce

    Preschool-aged children's agency in shared book reading: the relation to the literacy environment in Czech families

  • Popis výsledku anglicky

    This study explores children&apos;s agency in shared book reading sessions with parents and its relation to family literacy characteristics, parents&apos; literacy practices with children and children&apos;s print knowledge. Research participants were 142 Czech children, ages 3–6, and their parents. Parents rated their children&apos;s agency and the attributes of the home literacy environment in a questionnaire. The data shows that children in the sample exerted agency in shared book reading situations, some of them extensively. Out of the four components of agency, children&apos;s manifestations of volition in shared book reading appeared to be the most extensive, followed by asking questions, imitating reading and monitoring parents when they were reading to them. Overall, the results indicate that literacy-aimed activities, which the parents carry out with their children, relate to children&apos;s agency more than literacy qualities of the home, like the number of children&apos;s books, children&apos;s exposure to literacy, or parental education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Early Child Development and Care

  • ISSN

    0300-4430

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    neuvedeno

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000717368900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85119187594