Parental involvement in shared book reading for preschoolers in China: Patterns and risks
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10475310" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10475310 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=4XNuTOOUG~" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=4XNuTOOUG~</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1002/rev3.3457" target="_blank" >10.1002/rev3.3457</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Parental involvement in shared book reading for preschoolers in China: Patterns and risks
Popis výsledku v původním jazyce
Previous studies have elucidated the positive effect of the quantity and onset age of shared book reading on children's language development. Few studies have addressed the profiles of parental involvement in terms of different key aspects of shared book reading. This study adopted a latent profile analysis to examine the patterns of parental involvement in shared book reading and associated factors; 980 Chinese parents of kindergarten children were investigated. Three profiles were identified: (1) late start and infrequent reading; (2) early start and frequent reading; (3) medium start and intensive reading. Higher socioeconomic status, more literacy resources, and older age of the children were all found to be more likely to be associated with identification with Profile 2 than Profile 1. Implications for more targeted parental intervention programmes to broaden access to home literacy resources are highlighted.
Název v anglickém jazyce
Parental involvement in shared book reading for preschoolers in China: Patterns and risks
Popis výsledku anglicky
Previous studies have elucidated the positive effect of the quantity and onset age of shared book reading on children's language development. Few studies have addressed the profiles of parental involvement in terms of different key aspects of shared book reading. This study adopted a latent profile analysis to examine the patterns of parental involvement in shared book reading and associated factors; 980 Chinese parents of kindergarten children were investigated. Three profiles were identified: (1) late start and infrequent reading; (2) early start and frequent reading; (3) medium start and intensive reading. Higher socioeconomic status, more literacy resources, and older age of the children were all found to be more likely to be associated with identification with Profile 2 than Profile 1. Implications for more targeted parental intervention programmes to broaden access to home literacy resources are highlighted.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LX22NPO5101" target="_blank" >LX22NPO5101: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
REVIEW OF EDUCATION
ISSN
2049-6613
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
e3457
Kód UT WoS článku
001142131700001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85181706963