Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kde jsou mí přátelé? Několik poznámek k Barthesově Eiffelově věži

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F12%3A10131635" target="_blank" >RIV/00216208:11240/12:10131635 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kde jsou mí přátelé? Několik poznámek k Barthesově Eiffelově věži

  • Popis výsledku v původním jazyce

    O čem Roland barthes skutečně mluví, když rozvíjí obraznost (a imaginárno) Eiffelovy věže? Zcela jistě ne o stavbě jako takové. Roland barthes píše Eiffelovu věž jako specifický typ ekphrasis, ale tento literární obraz se nakonec jeví jako fantazmatickýa pro zpětné umístění tohoto obrazu do tkáně města dokonce fatální. Barthes vytrhuje tento monument z prostoru města, jehož kontinuum štěpí na snový prostor čekání, míjení a izolace. Konstruuje Eiffelovu věž jako karteziánský axiom města, který zároveň (nebo spíše právě proto) činí z tohoto monumentu těžiště, které ve městě nemá místo a které lze jen kontemplovat. Ve výsledku však takový postup činí z Barthesovy Eiffelovy věže fantazmatický monument, který potvrzuje descartesovský "argument snu" bez možnosti probuzení, vyvrácení či potvrzení.

  • Název v anglickém jazyce

    Where are my friends? Few remarks to Roland Barthes' Eiffel Tower

  • Popis výsledku anglicky

    What is Roland Barthes really talking about, when he's unfolding the imagery (and the imaginary) of the Eiffel Tower? Not the structure itself, that is for sure. Roland Barthes writes the Eiffel Tower as a specific case of ekphrasis, but this literary image proves to be phantasmatic after all, with consequences that prove to be fatal for placing this monument "back" into a city. Barthes dislocates the monument and doubles the city continuum into a dreamy space of waiting, missing and isolation; he constructs the Eiffel Tower as a specific axiom of the city, remarkably bearing cartesian characteristics, but at the same time (or, precisely in this way) makes this monument a centre, which has no proper place in the city, except contemplated one. Barthes is wittingly acknowledging "here and now" of the essay after all, taking place in a non-place of his workroom; cartesian qualities of the tower finally turning into the confirmation of the cartesian argument of the dream, without the possi

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Slovo a smysl

  • ISSN

    1214-7915

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    139-161

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus