The social perception of Big Five personality on the basis of facial photographs with neutral expression in relation to personality of judged individual
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F14%3A10285727" target="_blank" >RIV/00216208:11240/14:10285727 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The social perception of Big Five personality on the basis of facial photographs with neutral expression in relation to personality of judged individual
Popis výsledku v původním jazyce
The facial features elicit some personality attributions-social stereotypes. The"self-fulfilling prophecy" model states that we have a tendency to act in a way in order to fulfil other people's expectations of us and this mechanism can play a role in thedevelopment of the relationship between facial morphology and personality. The present study tested the influence of the facial characteristics of attractiveness, masculinity, and baby-facedness on ratings of the Big Five characteristics (openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness,and neuroticism) (Costa & Mcrae, 1992).We found that facial attractiveness increased the scores for judgements of pro-social characteristics (openness, extraversion, conscientiousness, agreeableness) and decreased the judgement of neuroticism for both sexes.On the other hand, facial masculinity decreased the judgements all Big Five personality characteristics in case of female targets and for conscientiousness and agreeableness in case of male t
Název v anglickém jazyce
The social perception of Big Five personality on the basis of facial photographs with neutral expression in relation to personality of judged individual
Popis výsledku anglicky
The facial features elicit some personality attributions-social stereotypes. The"self-fulfilling prophecy" model states that we have a tendency to act in a way in order to fulfil other people's expectations of us and this mechanism can play a role in thedevelopment of the relationship between facial morphology and personality. The present study tested the influence of the facial characteristics of attractiveness, masculinity, and baby-facedness on ratings of the Big Five characteristics (openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness,and neuroticism) (Costa & Mcrae, 1992).We found that facial attractiveness increased the scores for judgements of pro-social characteristics (openness, extraversion, conscientiousness, agreeableness) and decreased the judgement of neuroticism for both sexes.On the other hand, facial masculinity decreased the judgements all Big Five personality characteristics in case of female targets and for conscientiousness and agreeableness in case of male t
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GPP407%2F10%2FP322" target="_blank" >GPP407/10/P322: Sociální stereotypy v percepci lidské tváře ve vztahu k celkovému sebepojetí hodnoceného jedince</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
The Body in Relationship, Self-Other-Society
ISBN
978-1-908729-10-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
135-146
Název nakladatele
Body Psychotherapy Publication
Místo vydání
Stow
Místo konání akce
Lisabon, Portugalsko
Datum konání akce
11. 9. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—