Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Transcendence and Intertwining

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F17%3A10368230" target="_blank" >RIV/00216208:11240/17:10368230 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Transcendence and Intertwining

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Abstract: In this article, we address the paradox that Hume first raised regarding the transcendence of God: If we admit that God infinitely transcends our understanding, then, as Hume writes, }}we abandon all religion and retain no conception of the great object of our adoration.(( Yet, if we understand God in human terms, we slip very easily into what can become an absurd anthropomorphism. Hume&apos;s argument works by radically opposing transcendence and immanence. It makes God totally other. Against this, we argue that transcendence is inherent in the world. Its immanence, however, does not mean the absorption of what is transcendent. Rather, it signifies the intertwining of categories that are mutually transcendent. It is such intertwining, we argue, that explains the Incarnation - i.e., the fact that Jesus is both man and God. It shows how he can assert that }}I am in the Father and the Father is in me.((

  • Název v anglickém jazyce

    Transcendence and Intertwining

  • Popis výsledku anglicky

    Abstract: In this article, we address the paradox that Hume first raised regarding the transcendence of God: If we admit that God infinitely transcends our understanding, then, as Hume writes, }}we abandon all religion and retain no conception of the great object of our adoration.(( Yet, if we understand God in human terms, we slip very easily into what can become an absurd anthropomorphism. Hume&apos;s argument works by radically opposing transcendence and immanence. It makes God totally other. Against this, we argue that transcendence is inherent in the world. Its immanence, however, does not mean the absorption of what is transcendent. Rather, it signifies the intertwining of categories that are mutually transcendent. It is such intertwining, we argue, that explains the Incarnation - i.e., the fact that Jesus is both man and God. It shows how he can assert that }}I am in the Father and the Father is in me.((

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Bogoslovni Vestnik

  • ISSN

    0006-5722

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    77

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3/4

  • Stát vydavatele periodika

    SI - Slovinská republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    477-487

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85040372705