Transcendence and Intertwining
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F17%3A10368230" target="_blank" >RIV/00216208:11240/17:10368230 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Transcendence and Intertwining
Popis výsledku v původním jazyce
Abstract: In this article, we address the paradox that Hume first raised regarding the transcendence of God: If we admit that God infinitely transcends our understanding, then, as Hume writes, }}we abandon all religion and retain no conception of the great object of our adoration.(( Yet, if we understand God in human terms, we slip very easily into what can become an absurd anthropomorphism. Hume's argument works by radically opposing transcendence and immanence. It makes God totally other. Against this, we argue that transcendence is inherent in the world. Its immanence, however, does not mean the absorption of what is transcendent. Rather, it signifies the intertwining of categories that are mutually transcendent. It is such intertwining, we argue, that explains the Incarnation - i.e., the fact that Jesus is both man and God. It shows how he can assert that }}I am in the Father and the Father is in me.((
Název v anglickém jazyce
Transcendence and Intertwining
Popis výsledku anglicky
Abstract: In this article, we address the paradox that Hume first raised regarding the transcendence of God: If we admit that God infinitely transcends our understanding, then, as Hume writes, }}we abandon all religion and retain no conception of the great object of our adoration.(( Yet, if we understand God in human terms, we slip very easily into what can become an absurd anthropomorphism. Hume's argument works by radically opposing transcendence and immanence. It makes God totally other. Against this, we argue that transcendence is inherent in the world. Its immanence, however, does not mean the absorption of what is transcendent. Rather, it signifies the intertwining of categories that are mutually transcendent. It is such intertwining, we argue, that explains the Incarnation - i.e., the fact that Jesus is both man and God. It shows how he can assert that }}I am in the Father and the Father is in me.((
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bogoslovni Vestnik
ISSN
0006-5722
e-ISSN
—
Svazek periodika
77
Číslo periodika v rámci svazku
3/4
Stát vydavatele periodika
SI - Slovinská republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
477-487
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85040372705