Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Satisfakční a stimulační efekty organizovaného vzdělávání seniorů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F19%3A10400824" target="_blank" >RIV/00216208:11240/19:10400824 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=AdzbNBqWGo" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=AdzbNBqWGo</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele20190903023" target="_blank" >10.11118/lifele20190903023</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Satisfakční a stimulační efekty organizovaného vzdělávání seniorů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem příspěvku je poukázat na jiné než kognitivní efekty vzdělávání seniorů organizovaného formou kurzů. Seniorů přibývá i v České republice a vysoké školy a další vzdělávací instituce tomu vycházejí vstříc. Reprezentativní průzkumy se však vzděláváním seniorů téměř nevěnují a v literatuře se málo zdůrazňuje satisfakční a stimulační efekt účasti na organizovaném vzdělávání. Vzdělávání totiž nezvyšuje jen objem znalostí, příp. dovedností, nýbrž ovlivňuje duševní zdraví (má psychohygienickou funkci), společenské postavení a kvalitu života seniorů. Mezi těmito dopady má zvláštní postavení uspokojování významných psychogenních a sociogenních potřeb. Analýza nabídek 22 českých univerzit třetího věku ukázala, že kurzy se především snaží vyjít vstříc zálibám seniorů a jejich zájmu o poznání, &quot;vyplnit volný čas&quot;. V tématice téměř nejsou zastoupena témata ve veřejném zájmu, jako je mediální gramotnost, laická první pomoc aj. Vzdělávací akce organizované jinými institucemi (akademiemi třetího věku, kluby seniorů, komunitními centry aj.) se naproti tomu zaměřují více na praktické potřeby seniorů. V motivaci seniorů k organizovanému vzdělávání převažují potřeby a s nimi spojené zájmy, hodnoty a postoje. Z potřeb jde především o potřeby ve skupině afiliace, uznání a sebeúcty a ve skupině seberealizace a porozumění (v intencích teorie A. H. Maslowa). Vzdělávání a sebevzdělávání seniorů je součástí politiky aktivního stárnutí navržené Světovou zdravotnickou organizací v roce 2002. Opírá se o teorii aktivního stárnutí, která vychází z předpokladu, že potřeby dospělého člověka přetrvávají i ve stáří, třebaže se zčásti proměňují. Jsou to mimojiné tendence k aktivitě, k sebenaplnění, k sebeuznání (k dosažení pocitu schopnosti a užitečnosti). Vzdělávací aktivity přispívají k pocitům důstojnosti, sebedůvěry a životního uspokojení a k upevňování duševního a fyzického zdraví mobilizací intelektuálních, kognitivních a pohybových kapacit a funkcí. V organizovaném vzdělávání tak nejde jen o samotný růst poznání a dovedností, nýbrž také o sociální vazby a jejich kultivaci. Současně je organizované vzdělávání jak satisfaktorem individuálních potřeb a zájmů seniorů, tak stimulátorem pro realizaci jejich životních hodnot.

  • Název v anglickém jazyce

    Organized Learning as a Factor of Stimulation and Satisfaction in the Life of Older Adults

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this article is to point to other than cognitive effects of older adults&apos; learning that is organized in courses. The number of older people in the Czech republic grows and this is accommodated by universities as well as by other institutions. Nonetheless, only few representative surveys are devoted to education of older adults and the literature places little emphasis on satisfactory and stimulating effects of participation in organized learning. In fact, education of older adults in general does not only expand their knowledge and skills; it also influences their mental health (supporting mental hygiene), social status and quality of life. Among those effects, satisfaction of important psychogenic and sociogenic needs has a special position and value. An analysis of the educational provision of 22 Czech universities of the third age indicates that courses primarily focus to help older people how to &quot;spend their time&quot;, realize their hobbies and satisfy their curiosity. Themes of public interest, like media literacy or first aid, are quite missing. On the contrary, courses organized by other institutions (like academies of the third age, older people&apos;s clubs, community centres etc.) are more centred upon the practical needs of older people. The motivations of older adults for organized learning are dominated by needs and related interests. The most important needs are those from the categories of belonging, esteem and self-esteem, and self-actualization and understanding (in terms of A. H. Maslow&apos;s theory). Learning and self-learning of older adults is a part of the active ageing policy proposed by the World Health Organisation in 2002. It is based on the theory of active ageing which builds on the assumption that an adult person&apos;s needs continue to exist till old age though they partly change. These include, among others, the inclinations to activity, self-fulfilment, self-esteem (to reaching a sense of competence and usefulness). Educational activities contribute to feelings of dignity, self-esteem and well-being and help consolidate mental and physical health by mobilizing intellectual, cognitive and motoric capacities and functions. Therefore, organized learning is not only a matter of a growth of knowledge and skills but also a matter of social ties and their cultivation. Simultaneously, organized learning both satisfies individual needs and interests of older people and stimulates the attainment of their life values. education of older adults, organized learning, needs of older people, active ageing, university of the third age

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání

  • ISSN

    1804-526X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2019

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    23-42

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus