Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

(Ne)úspěšné nastartování počátečního čtení : co děti potřebují a co se (ne)naučí v prvních týdnech?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F22%3A10451196" target="_blank" >RIV/00216208:11240/22:10451196 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=gJ_76FG93X" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=gJ_76FG93X</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2022.2111" target="_blank" >10.14712/23362189.2022.2111</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    (Ne)úspěšné nastartování počátečního čtení : co děti potřebují a co se (ne)naučí v prvních týdnech?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Zralost a připravenost dětí na školu je velkým tématem učitelské i rodičovské populace. Odborné kruhy diskutují o důležitosti jednotlivých složek školní připravenosti z různých úhlů pohledu. V tomto článku se zaměřujeme na připravenost dětí na čtení. Popisujeme a objasňujeme proces čtení jakožto dovednost vyžadující přípravu a určitý stupeň zvládnutí dovedností, které čtení předcházejí. Tyto dovednosti zasazujeme do kontextu psycholingvistického přístupu. Článek představuje, jaké dovednosti jsou podle tohoto přístupu důležité pro počáteční čtení, a na českých dostupných datech ukazuje, zda a jak dalece těmito dovednostmi děti na počátku čtení disponují. Dále předkládáme výzkumnou studii - obsahovou analýzu přípravného období učebnic počátečního čtení. Cílem studie bylo kvantifikovat a kvalitativně zhodnotit úlohy rozvíjející jednu z dovedností definovaných v úvodní části jako klíčovou pro počáteční čtení (konkrétně fonologické, resp. fonematické uvědomování). Metodou výzkumu je obsahová analýza učebnic počátečního čtení (živých abeced), v prvním kroku přípravného období, ve druhém kroku momentu seznámení s prvním grafémem. Výsledky poukazují na to, že zastoupení této oblasti v přípravném období živých abeced je minimální. Diskuse zasazuje zjištění do kontextu předškolního vzdělávání a navrhuje řešení, které by přineslo lepší kontinuitu v přechodu od preprimárního vzdělávání k primárnímu v oblasti čtení.

  • Název v anglickém jazyce

    (Un)successful Start of Initial Reading : What Do Children Need and What Will They (Not) Learn in the First Weeks?

  • Popis výsledku anglicky

    Th e maturity and readiness of children for school is a major topic of the teaching and parent population. Professionals discuss the importance of individual components of school readiness from diff erent perspectives. In this article, we focus on children&apos;s readiness to read. We describeand explain the reading process as a skill that requires preparation and a certain level of mastery of the skills that precede reading. We place these skills in the context of a psycholinguistic approach. The article describes which skills are important for initial reading according to this approach andshows through the available Czech data whether/how far these skills are available to children. We also present a research study, a content analysis of the preparatory period of the initial reading textbooks. The aim of the study was to quantify and qualitatively evaluate the tasks developingone of the skills defi ned in the introductory part as key for initial reading (specifi cally phonological or phoneme awareness). Th e research method is content analysis of the initial reading textbooks (Living Alphabets) in the fi rst step of the preparatory period and in the second step of the moment of acquaintance with the fi rst grapheme. Th e results point to the fact that the representation of this area in the preparatory period of textbooks is minimal. Th e discussion places the fi ndings in the context of pre-primary education and suggests a solution that would bring better continuityin the transition from pre-primary to primary reading education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    72

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    347-364

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus