Jakou teorii výtvarného umění pro výtvarnou výchovu?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F22%3A10455155" target="_blank" >RIV/00216208:11240/22:10455155 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.insea.cz/_files/ugd/324c4c_6fca78b4d2334767928fdec7bc716026.pdf" target="_blank" >https://www.insea.cz/_files/ugd/324c4c_6fca78b4d2334767928fdec7bc716026.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jakou teorii výtvarného umění pro výtvarnou výchovu?
Popis výsledku v původním jazyce
Od uvolnění v šedesátých letech minulého století do doby postmoderny se v existenci české výtvarné výchovy mělo za jisté, co je výtvarné umění: lineární vývoj přechodu od realismu k abstrakci moderny s její expresí "nitra umělce". V pluralitním prostředí, při důkladném rozboru umění moderny a postmoderny, se však ukazuje, že je možné výtvarné umění chápat v mnoha rozličných pojetích /viz antologie zahraničních přístupů Kulka a Ciporanov (2010), Pospiszyl (1998), Kesner (2005) a další/, jež však převážně nejsou vzájemně kompatibilní. Pro obor výtvarná výchova, která pro obhájení své existence potřebuje předmět svého zájmu zřetelně uchopit jako kompaktní celek zásadní naléhavosti, vyvstává problém, jaké z teorií výtvarného umění a z jakého důvodu upřednostnit, nebo lépe, jak nalézt jejich komplexitu.
Název v anglickém jazyce
What Theory of Visual Art for Art Education?
Popis výsledku anglicky
From the relaxation in the sixties of the last century to the era of postmodernism, in the existence of Czech art education it was considered certain what visual art is: the linear development of the transition from realism to the abstraction of modernity with its expression of the "artist's inner self". However, in a pluralistic environment, during a thorough analysis of the art of modernity and postmodernity, it becomes clear that it is possible to understand visual art in many different concepts /see the anthology of foreign approaches by Kulka and Ciporanov (2010), Pospiszyl (1998), Kesner (2005) and others/, which are mostly not mutually compatible. For the field of art education, which in order to defend its existence needs to clearly grasp the object of its interest as a compact whole of fundamental urgency, the problem arises of which of the theories of visual art to prioritize and for what reason, or better, how to find their complexity.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu
ISBN
978-80-261-1099-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
33-41
Název nakladatele
Západočeská univerzita v Plzni
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Plzeň
Datum konání akce
17. 6. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—