Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jakou teorii výtvarného umění pro výtvarnou výchovu?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F22%3A10455155" target="_blank" >RIV/00216208:11240/22:10455155 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.insea.cz/_files/ugd/324c4c_6fca78b4d2334767928fdec7bc716026.pdf" target="_blank" >https://www.insea.cz/_files/ugd/324c4c_6fca78b4d2334767928fdec7bc716026.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jakou teorii výtvarného umění pro výtvarnou výchovu?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Od uvolnění v šedesátých letech minulého století do doby postmoderny se v existenci české výtvarné výchovy mělo za jisté, co je výtvarné umění: lineární vývoj přechodu od realismu k abstrakci moderny s její expresí &quot;nitra umělce&quot;. V pluralitním prostředí, při důkladném rozboru umění moderny a postmoderny, se však ukazuje, že je možné výtvarné umění chápat v mnoha rozličných pojetích /viz antologie zahraničních přístupů Kulka a Ciporanov (2010), Pospiszyl (1998), Kesner (2005) a další/, jež však převážně nejsou vzájemně kompatibilní. Pro obor výtvarná výchova, která pro obhájení své existence potřebuje předmět svého zájmu zřetelně uchopit jako kompaktní celek zásadní naléhavosti, vyvstává problém, jaké z teorií výtvarného umění a z jakého důvodu upřednostnit, nebo lépe, jak nalézt jejich komplexitu.

  • Název v anglickém jazyce

    What Theory of Visual Art for Art Education?

  • Popis výsledku anglicky

    From the relaxation in the sixties of the last century to the era of postmodernism, in the existence of Czech art education it was considered certain what visual art is: the linear development of the transition from realism to the abstraction of modernity with its expression of the &quot;artist&apos;s inner self&quot;. However, in a pluralistic environment, during a thorough analysis of the art of modernity and postmodernity, it becomes clear that it is possible to understand visual art in many different concepts /see the anthology of foreign approaches by Kulka and Ciporanov (2010), Pospiszyl (1998), Kesner (2005) and others/, which are mostly not mutually compatible. For the field of art education, which in order to defend its existence needs to clearly grasp the object of its interest as a compact whole of fundamental urgency, the problem arises of which of the theories of visual art to prioritize and for what reason, or better, how to find their complexity.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu

  • ISBN

    978-80-261-1099-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    33-41

  • Název nakladatele

    Západočeská univerzita v Plzni

  • Místo vydání

    Plzeň

  • Místo konání akce

    Plzeň

  • Datum konání akce

    17. 6. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku