'A whole society, with its own economic system': the reciprocal and capitalist configurations of American DIY music scenes
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F23%3A10472113" target="_blank" >RIV/00216208:11240/23:10472113 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=aFw2oZUq7N" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=aFw2oZUq7N</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/17411912.2023.2180050" target="_blank" >10.1080/17411912.2023.2180050</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
'A whole society, with its own economic system': the reciprocal and capitalist configurations of American DIY music scenes
Popis výsledku v původním jazyce
In this article, I examine the alternative economics of reciprocity in American DIY (do-it-yourself) culture. Through long term ethnographic study of local and translocal DIY scenes, including shows, spaces, and touring practices, I reveal a plethora of reciprocal musical and extra-musical activities that enable the creation of alternative DIY worlds. Yet I also highlight how these alternative economic systems of reciprocity coexist with capitalist ones. Drawing on Arjun Appadurai's theories of value and commodity (1986), alongside other authors who examine the co-existence of different economic systems, I chart how DIY practitioners tactically navigate the boundaries between these reciprocal and capitalist economic systems and worlds. These socio-economic relations, I argue, also shape DIY sounds and aesthetics, as well as contribute to distinct musical values, discourses and practices.
Název v anglickém jazyce
'A whole society, with its own economic system': the reciprocal and capitalist configurations of American DIY music scenes
Popis výsledku anglicky
In this article, I examine the alternative economics of reciprocity in American DIY (do-it-yourself) culture. Through long term ethnographic study of local and translocal DIY scenes, including shows, spaces, and touring practices, I reveal a plethora of reciprocal musical and extra-musical activities that enable the creation of alternative DIY worlds. Yet I also highlight how these alternative economic systems of reciprocity coexist with capitalist ones. Drawing on Arjun Appadurai's theories of value and commodity (1986), alongside other authors who examine the co-existence of different economic systems, I chart how DIY practitioners tactically navigate the boundaries between these reciprocal and capitalist economic systems and worlds. These socio-economic relations, I argue, also shape DIY sounds and aesthetics, as well as contribute to distinct musical values, discourses and practices.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Ethnomusicology Forum
ISSN
1741-1912
e-ISSN
1741-1920
Svazek periodika
32
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
5-27
Kód UT WoS článku
000943419100001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85149508413