Metodologická východiska při tvorbě modifikací Elkoninovy metodiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F24%3A10492667" target="_blank" >RIV/00216208:11240/24:10492667 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8--iGIsEh" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8--iGIsEh</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337890.4834" target="_blank" >10.14712/25337890.4834</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodologická východiska při tvorbě modifikací Elkoninovy metodiky
Popis výsledku v původním jazyce
V uplynulých dvou dekádách se významně prohloubily poznatky o jazykově-kognitivních prediktorech rané gramotnosti a úloze fonematického uvědomování. Ve studii popisujeme, odkud kam za toto období směřuje práce na metodě Trénink jazykových schopností dle D.B. Elkonina. Kromě původní slovenské a české metodiky (2001, 2004) vzniklo nové přepracované a doplněné vydání (2014, 2016) a modifikace pro děti se sluchovým postižením (2020) a pro třídy mateřských škol (2023). V pilotní fázi je modifikace pro děti s odlišným mateřským jazykem. Ve studii charakterizujeme tři metodologické pilíře Elkoninovy metody: čtení jako fonologická úloha, názorného modelování a učení v zóně nejbližšího vývoje a vysvětlujeme, jak je uplatňujeme a co a jak konkrétně upravujeme při tvorbě modifikací podle specifických potřeb jednotlivých skupin dětí.
Název v anglickém jazyce
Methodological Basis for the Development of Modifications of the Elkonin Method
Popis výsledku anglicky
The past two decades have seen a significant increase in knowledge about the linguistic-cognitive predictors of early literacy and the role of phoneme awareness. In this study, we describe where the work on D.B. Elkonin's Language Ability Training method has gone over this period. In addition to the first adaptation of this method to Slovak and Czech (2001, 2004), there is a new revised and expanded edition (2014, 2016) and modifications for children with hearing impairment (2020) and for kindergarten classes (2023). A modification for children with a different mother tongue is in the pilot phase. In this study, we characterize the three methodological pillars of Elkonin's method: reading as a phonological task, demonstrative modeling, and learning in the zone of proximal development, and explain how we apply them and what we specifically modify when creating modifications according to the specific needs of each group of children.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
2533-7890
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
7-24
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—