Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Když dítě vidí, co má slyšet : Trénink jazykových schopností dle D.B. Elkonina u dětí se sluchovým postižením

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10422411" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10422411 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Když dítě vidí, co má slyšet : Trénink jazykových schopností dle D.B. Elkonina u dětí se sluchovým postižením

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Úroveň čtenářské gramotnosti dětí je téma, které vyvolává poměrně živý společenský diskurz u nás i v zahraničí. O čtenářské gramotnosti dětí se sluchovým postižením se všeobecně ví o mnoho méně. O tom, jak &quot;nastartovat&quot; čtení u těchto dětí už v předškolním věku, vědí i odborníci ještě poměrně málo. Tato publikace nabízí intervenční přístup, který se zaměřuje na specifickou oblast pregramotnostních dovedností - na rozvíjení fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Autorky interpretují problém sluchového postižení, jazykových schopností a osvojování gramotnosti z vývojové perspektivy. To jim umožňuje zasadit intervenci do tohoto vývojového kontextu a vysvětlit, jak rozvoj fonematického uvědomování přemosťuje jazykový vývoj s vývojem čtení a psaní. Monografie začíná charakterizováním specifik vývoje komunikační schopnosti a jazykové zkušenosti u dětí s vrozeným sluchovým postižením. V jazykovém vývoji hrají důležitou úlohu fonologické schopnosti, které představují jeden z pilířů vývoje čtení. Vztah mezi fonologickým vývojem a čtením u dětí s typickým vývojem je dobře probádaný a fonematické uvědomování se všeobecně považuje za kauzální prediktor čtení. Proto odborníci vytvářejí efektivní intervence, zaměřené na stimulaci fonematického uvědomování u dětí předškolního věku. Podstatně méně informací existuje o možnostech intervence, zaměřené na rozvoj fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Autorky vytvořily intervenční program pro děti předškolního a mladšího školního věku, specificky zaměřený na rozvoj fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Metodika vznikla jako modifikace Tréninku jazykových schopností dle D. B. Elkonina (Mikulajová, Nováková Schöffelová, Tokárová a Dostálová, 2016). Metodologická východiska Elkoninovy metody a její modifikace, charakteristika přístupu k dětem se sluchovým postižením a konkrétní metodický postup jsou podrobně popsané v kapitolách 5-7. Ty jsou doplněné sestřihy videonahrávek na CD nosiči, který je přílohou monografie. Na videonahrávkách jsou zachycené konkrétní popisované postupy. Celý průběh intervence je popsaný a vysvětlený na třech kazuistikách. Průběh intervence s jednotlivými dětmi je zobrazený ve vývojovém detailu a zahrnuje i spolupráci s rodinou a školou. V závěrečné kapitole se autorky vyjadřují k možnostem, které nabízí Trénink jazykových schopností dle Elkonina pro děti se sluchovým postižením. Konstatují, že pokud se důsledně postupuje podle metodiky a pokud jsou zabezpečené i další podmínky a okolnosti, významně ovlivňující průběh intervence, děti si vybudují fonematické uvědomování v takovém rozsahu, že čtení a psaní slov bude v zóně jejich nejbližšího vývoje. Při psaní této publikace autorky spojily své dlouholeté výzkumné zájmy v oblasti vývoje jazykových schopností a gramotnosti s praktickými odbornými zkušenostmi na poli logopedické intervence u dětí se sluchovým postižením. Kniha je určená pro speciální pedagogy, logopedy, školní a poradenské psychology a lidi, kteří se hlouběji zajímají o vývoj a vzdělávání dětí se sluchovým postižením.

  • Název v anglickém jazyce

    When child he sees what he has hear Language skills training according to D. B. Elkonin

  • Popis výsledku anglicky

    The level of reading literacy of children is a topic that sparks lively debate among both Czech and foreign public. There is nevertheless less knowledge about reading literacy of the children with hearing loss. There is generally little knowledge, even among experts, on how to &quot;ignite&quot; reading skills already at their preschool age. This publication offers the intervention approach focusing on the specific field of pre-literate skills - developing of fonemic realization among the children with hearing loss. The authors interpret the issue of hearing impairment, language skills and the process of acquiring literacy from the developmental perspective. That enables them to set the intervention into the developmental context and explain the way of how the developing fonemic realization helps connect the language development with the reading and writing development. The monograph starts with defining the specifics of the development of communication and language skills in the case of children with congenital hearing loss. The phonological skills play an important role in the language development, and consequently represent one of the pillars of the reading development. The relationship between the phonological development and reading skills of non-disabled children has already been studied thoroughly; and phonematic realization is generally recognized to be the causal predictor of reading. That is also the reason why the experts create effective interventions, focused on the stimulation of phonematic realization with the preschool children. Significantly less information there is about the intervention possibilities regarding the children with hearing loss. The authors created an intervention programme for preschool and early school-age children with hearing loss, focused specifically on the phonematic realization development. The metholodology was created as a modification of The Training of Language Skills (Trénink jazykových schopností) by D. B. Elkonin (Mikulajová, Nováková Schöffelová, Tokárová a Dostálová 2016). The methodological basis of Elkonin&apos;s method and its modification, the characteristics of the approach towards the children with hearing loss, and the specific methodical approach, are thoroughly described in chapters 5-7. They are supplemented with the edited CD video recordings, attached as an annex of the monograph. On these video recordings, the specific described procedures are captured. The whole course of the intervention is described and explained via three case interpretations. The individual interventions are depicted in the children&apos;s development detail and include the cooperation with families and schools. In the final chapter, the authors discuss the possibilities that the Elkonin&apos;s Training of Language Skills offers. They argue that if the method&apos;s procedure is carefully followed and if other important conditions influencing the course of the intervention are ensured, than children can built the phonematic realization to such an extent, that reading and writing will appear as its closest development outcome. The authors combined their long-time research interests in the field of the language and literacy development with their practical professional experiences with the logopedic interventions with children with hearing loss. The book is intended for special pedagogues, logopedists, school and counselling-centre psychologists, and people who are deeply interested in the development and education of the children with hearing loss.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7603-184-5

  • Počet stran knihy

    143

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy