Augustinova nauka o manželství
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11260%2F10%3A10120317" target="_blank" >RIV/00216208:11260/10:10120317 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Augustinova nauka o manželství
Popis výsledku v původním jazyce
V kontextu obecně negativních tvrzení o Augustinově názoru na sexualitu a manželství se tento článek snaží ukázat základní body jeho nauky o manželství. Sleduje jeho rané spisy a sleduje, jak se Augustinovo myšlení v této otázce s postupem doby vyvíjí. Polemika s manichejci ukazuje, že Augustin považuje manželství za dobro, které je posvěcením pro křesťany i nekřesťany. Polemika s Joviniánem projasňuje názory na místo člověka v Božím stvořitelském záměru a úlohu manželství po pádu člověka a přivádí Augustina ke klasické definici tří dober manželství, které představují potomstvo, věrnost a posvátné znamení. Polemika s Juliánem z Aeclana pak znovu nutí Augustina obhájit svou nauku před námitkami, že jeho nauka je poznamenána manichejstvím. Nakonec nacházíme ozvěnu Augustinovy nauky i v současné církevní tradici, zastoupené papežem Benediktem XVI.
Název v anglickém jazyce
Augustine's Doctrine on Marriage
Popis výsledku anglicky
In the context of generally negative affirmations on Augustine's view of sexuality and marriage, this paper tries to demonstrate some key points of his doctrine regarding the matrimony. It follows his early writings to note how the Author's thought develops in time. The polemics with the Manicheans brings Augustine to affirm that the marriage is a good that brings sanctification to both Christians and non-Christians. The polemics with Jovinian clarifies his views on place of man in the God's creation and on the place of marriage after the man's fall, bringing Augustine to the classical definition of three goods of marriage: children, fidelity and the sacred sign. The polemics with Julian of Aeclanum forces Augustine to re-visit again and to defend hisdoctrine in face of charges of its contamination by Manichean heresy. Finally, the article finds an echo of Augustine's view in the current tradition of the Church, represented by the present Pope Benedict XVI.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů