Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Situace odborných uměleckých škol po roce 1918 ve vztahu ke stylové proměně užitého umění

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11260%2F22%3A10455568" target="_blank" >RIV/00216208:11260/22:10455568 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Situace odborných uměleckých škol po roce 1918 ve vztahu ke stylové proměně užitého umění

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vznik samostatné Československé republiky postavil před domácí umění nové úkoly. Jim nemohla dostát aktuální stylová situace, bylo třeba zformovat nový, národní styl vyjadřující ambice nového, národního státu. Následující příspěvek se nezabývá vznikem a vývojem národního stylu jako celku, soustřeďuje se na roli uměleckého školství v jeho šíření. Důraz je kladen na ty uměleckoprůmyslové školy, jež připravovaly odborníky pro keramickou výrobu. Jakou konkrétní roli hrálo v jeho šíření uměleckoprůmyslové školství a jaké typy vztahů vznikaly mezi jednotlivými zdroji národníhostylu? Jakou roli v těchto vztazích hrály odborné umělecké školy, konkrétně pak ty specializované na výrobu porcelánu a keramiky? Nabízí se opatrná hypotéza: V české národní identitě hraje od národního obrození nejpodstatnější roli jazyk. Jestliže se zkoumané školy lišily vyučovacím jazykem, můžeme říci, že to ovlivnilo jejich přijímání či odmítání národního stylu?

  • Název v anglickém jazyce

    The situation of professional art schools after 1918 in relation to the stylistic transformation of applied art

  • Popis výsledku anglicky

    The emergence of the independent Czechoslovak Republic presented domestic art with new tasks. The current stylistic situation could not meet them, it was necessary to form a new, national style expressing the ambitions of the new, national state. The following contribution does not deal with the origin and development of the national style as a whole, it focuses on the role of art education in its dissemination. Emphasis is placed on those arts and crafts schools that prepared specialists for ceramic production. What specific role did art and industrial education play in its spread and what types of relationships arose between individual sources of national style? What role did professional art schools play in these relationships, specifically those specialized in the production of porcelain and ceramics? A cautious hypothesis is offered: language has played the most important role in the Czech national identity since the national revival. If the investigated schools differed in the language of instruction, can we say that this influenced their acceptance or rejection of the national style?

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Infrastruktury (dějin) umění. Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění v Ústí nad Labem

  • ISBN

    978-80-88283-73-7

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    367-379

  • Název nakladatele

    Uměleckohistorická společnost

  • Místo vydání

    Ústí nad Labem

  • Místo konání akce

    Ústí nad Labem

  • Datum konání akce

    23. 9. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku