Situace odborných uměleckých škol po roce 1918 ve vztahu ke stylové proměně užitého umění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11260%2F22%3A10455568" target="_blank" >RIV/00216208:11260/22:10455568 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Situace odborných uměleckých škol po roce 1918 ve vztahu ke stylové proměně užitého umění
Popis výsledku v původním jazyce
Vznik samostatné Československé republiky postavil před domácí umění nové úkoly. Jim nemohla dostát aktuální stylová situace, bylo třeba zformovat nový, národní styl vyjadřující ambice nového, národního státu. Následující příspěvek se nezabývá vznikem a vývojem národního stylu jako celku, soustřeďuje se na roli uměleckého školství v jeho šíření. Důraz je kladen na ty uměleckoprůmyslové školy, jež připravovaly odborníky pro keramickou výrobu. Jakou konkrétní roli hrálo v jeho šíření uměleckoprůmyslové školství a jaké typy vztahů vznikaly mezi jednotlivými zdroji národníhostylu? Jakou roli v těchto vztazích hrály odborné umělecké školy, konkrétně pak ty specializované na výrobu porcelánu a keramiky? Nabízí se opatrná hypotéza: V české národní identitě hraje od národního obrození nejpodstatnější roli jazyk. Jestliže se zkoumané školy lišily vyučovacím jazykem, můžeme říci, že to ovlivnilo jejich přijímání či odmítání národního stylu?
Název v anglickém jazyce
The situation of professional art schools after 1918 in relation to the stylistic transformation of applied art
Popis výsledku anglicky
The emergence of the independent Czechoslovak Republic presented domestic art with new tasks. The current stylistic situation could not meet them, it was necessary to form a new, national style expressing the ambitions of the new, national state. The following contribution does not deal with the origin and development of the national style as a whole, it focuses on the role of art education in its dissemination. Emphasis is placed on those arts and crafts schools that prepared specialists for ceramic production. What specific role did art and industrial education play in its spread and what types of relationships arose between individual sources of national style? What role did professional art schools play in these relationships, specifically those specialized in the production of porcelain and ceramics? A cautious hypothesis is offered: language has played the most important role in the Czech national identity since the national revival. If the investigated schools differed in the language of instruction, can we say that this influenced their acceptance or rejection of the national style?
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Infrastruktury (dějin) umění. Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění v Ústí nad Labem
ISBN
978-80-88283-73-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
367-379
Název nakladatele
Uměleckohistorická společnost
Místo vydání
Ústí nad Labem
Místo konání akce
Ústí nad Labem
Datum konání akce
23. 9. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—