Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rembrandt and the Jews: Fascination by (Imagined) Otherness. A Critical Appraisal

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11270%2F14%3A10319108" target="_blank" >RIV/00216208:11270/14:10319108 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Rembrandt and the Jews: Fascination by (Imagined) Otherness. A Critical Appraisal

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In Rembrandt's oeuvre themes from Jewish culture and life often appear. This has led a number of authors speculate on the painter's possible attraction to and fascination by Jews and their culture. This essay seeks to discuss the thesis whether Rembrandt's presumed attraction and sensitivity to the otherness embodied by the Jews of early modern Amsterdam is a myth. It first surveys different variations of the myth of "Rembrandt and the Jews" briefly. Secondly, the arguments for Rembrandt's supposed fascination with Jews are considered, with special attention to the painting Belshazzar's Feast. Afterwards, the paper discusses some contemporary scholarly positions on the topic. Finally, the author seeks to introduce his own position in which he argues that although Rembrandt might have been attracted to the otherness embodied by Jews, he was not very sensitive to it. The paper tries to show that Rembrandt was fascinated with his own abstract concept of otherness rather than with real Jew

  • Název v anglickém jazyce

    Rembrandt and the Jews: Fascination by (Imagined) Otherness. A Critical Appraisal

  • Popis výsledku anglicky

    In Rembrandt's oeuvre themes from Jewish culture and life often appear. This has led a number of authors speculate on the painter's possible attraction to and fascination by Jews and their culture. This essay seeks to discuss the thesis whether Rembrandt's presumed attraction and sensitivity to the otherness embodied by the Jews of early modern Amsterdam is a myth. It first surveys different variations of the myth of "Rembrandt and the Jews" briefly. Secondly, the arguments for Rembrandt's supposed fascination with Jews are considered, with special attention to the painting Belshazzar's Feast. Afterwards, the paper discusses some contemporary scholarly positions on the topic. Finally, the author seeks to introduce his own position in which he argues that although Rembrandt might have been attracted to the otherness embodied by Jews, he was not very sensitive to it. The paper tries to show that Rembrandt was fascinated with his own abstract concept of otherness rather than with real Jew

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Kuděj

  • ISSN

    1211-8109

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    102-120

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus