Sociální paměť versus historická kritika. Teorie sociální paměti jako postmoderní nástroj novozákonní exegeze
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11280%2F23%3A10475735" target="_blank" >RIV/00216208:11280/23:10475735 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://karolinum.cz/knihy/cielontko-kolektivni-pamet-v-bibli-a-krestanstvi-28198" target="_blank" >https://karolinum.cz/knihy/cielontko-kolektivni-pamet-v-bibli-a-krestanstvi-28198</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sociální paměť versus historická kritika. Teorie sociální paměti jako postmoderní nástroj novozákonní exegeze
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola charakterizuje stav bádání v oblasti novozákonní biblistiky, zvláště v tázání po "historickém Ježíši", kdy doznívalo výlučné paradigma historické kritiky a ke slovu se dostala perspektiva sociální paměti. Nástup zkoumání sociální/kolektivní paměti souvisí s rozvojem postmoderny na poli filosofického diskursu a začíná v oblasti biblistiky v osmdesátých letech minulého století, ale širší pozornost je věnována analýzám evangelií až o dekádu později. Zkoumána je oblast orality a paměti ve vztahu ke skupinám a dobovým kulturním rámcům, jakož i pojetí autora, nová kritika, nový historismus a close reading. Vynechána je naopak oblast psychologie a neurologie. Součástí pojednání je oblast hermeneutiky a pojmového aparátu, jež je adaptován od dob F. D. E. Schleiermachera, J. M. Chladenia až po H.-G. Gadamera. Předpoklady zkoumání sociální paměti jsou komparovány s metodikou školy dějin formy a školy dějin redakce, přičemž éra historické kritiky zdaleka nekončí, jen historická kritika ztratila monopol na interpretaci historických událostí a záznamů raně křesťanských komunit v době raného křesťanství.
Název v anglickém jazyce
Social Memory versus Historical Criticism. Social Memory Theory as a Postmodern Tool of New Testament Exegesis
Popis výsledku anglicky
The chapter characterizes the state of scholarship in New Testament biblical studies, especially in the quest for the "historical Jesus," when the exclusive paradigm of historical criticism was fading, and the perspective of social memory was coming into play. The emergence of social/collective memory inquiry is related to the development of postmodernism in the field of philosophical discourse, beginning in the field of biblical studies in the 1980s, but it was not until a decade later that wider attention was given to analyses of the Gospels. The areas of orality and memory in relation to groups and cultural frameworks of the time are explored, as well as notions of the author, new criticism, new historicism, and close reading. On the other hand, the fields of psychology and neurology are omitted. The discussion includes the field of hermeneutics and conceptual apparatus, adapted from the time of F. D. E. Schleiermacher and J. M. Chladenius to H.-G. Gadamer. The presuppositions of the investigation of social memory are contrasted with the methodology of the school of the history of form and the school of the history of redaction, and the era of historical criticism is far from over; only historical criticism has lost its monopoly on the interpretation of historical events and records of early Christian communities in the early Christian era.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60303 - Theology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Kolektivní paměť v bibli a křesťanství. Od teoretických otázek k praktickým aplikacím
ISBN
978-80-246-5099-9
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
69-91
Počet stran knihy
340
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—