Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Religious education in the Czech Republic in the context of contemporary socio-cultural changes

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11280%2F24%3A10495398" target="_blank" >RIV/00216208:11280/24:10495398 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=m2V3jGMkF3" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=m2V3jGMkF3</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.25167/so.5692" target="_blank" >10.25167/so.5692</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Religious education in the Czech Republic in the context of contemporary socio-cultural changes

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article analyses the role of religious education in the Czech Republic within the context of contemporary socio-cultural changes, particularly the increasing secularisation and shift-ing societal attitudes towards religion. To better understand the complexity of these pro-cesses and their key stages in shaping Czech society, a historical and cultural perspective is employed. The end of communism in 1989 brought about significant economic and po-litical changes, including the introduction of a democratic system and a free-market econ-omy. This transition, combined with the opening up to Western civilisation, accelerated the secularisation of society. This shift is particularsly evident in societal values and attitudes towards the family, religion, and the authority of various state institutions, including the Church. The article aims to highlight the complexity of the processes that have profoundly influenced the extent and dynamics of secularisation. Furthermore, it examines how con-temporary religious education - both in schools and through parish catechesis - reflects the attitudes of Czech society, where Christianity holds a marginal social role.

  • Název v anglickém jazyce

    Religious education in the Czech Republic in the context of contemporary socio-cultural changes

  • Popis výsledku anglicky

    The article analyses the role of religious education in the Czech Republic within the context of contemporary socio-cultural changes, particularly the increasing secularisation and shift-ing societal attitudes towards religion. To better understand the complexity of these pro-cesses and their key stages in shaping Czech society, a historical and cultural perspective is employed. The end of communism in 1989 brought about significant economic and po-litical changes, including the introduction of a democratic system and a free-market econ-omy. This transition, combined with the opening up to Western civilisation, accelerated the secularisation of society. This shift is particularsly evident in societal values and attitudes towards the family, religion, and the authority of various state institutions, including the Church. The article aims to highlight the complexity of the processes that have profoundly influenced the extent and dynamics of secularisation. Furthermore, it examines how con-temporary religious education - both in schools and through parish catechesis - reflects the attitudes of Czech society, where Christianity holds a marginal social role.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia oecumenica

  • ISSN

    1643-2762

  • e-ISSN

    2391-940X

  • Svazek periodika

    24

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2024

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    315-335

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus