Vybrané demonstrace problematiky nano ve výuce chemie na SŠ.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F11%3A10105914" target="_blank" >RIV/00216208:11310/11:10105914 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://everest.natur.cuni.cz/konference/2011/prispevek/hajkova_prispevek.pdf" target="_blank" >http://everest.natur.cuni.cz/konference/2011/prispevek/hajkova_prispevek.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vybrané demonstrace problematiky nano ve výuce chemie na SŠ.
Popis výsledku v původním jazyce
Důležitou součástí výuky chemie je experiment. Často se ale dostáváme k prezentaci jevů či dějů, které lze s pomocí chemického experimentu demonstrovat jen obtížně. To je i příklad mnoha aspektů nanotechnologie - nového, perspektivního interdisciplinárního směru vědeckého bádání a praktických aplikací. V tomto případě lze výuku doplnit použitím jednoduchých demonstrací, např. modelů. Jednou z možných demonstrací nano ve výuce chemie na SŠ je konstrukce trojrozměrného papírového modelu molekuly fullerenuC60. Dále je možné na sadě 64 částečně obarvených dřevěných krychlí demonstrovat nárůst povrchové plochy při zmenšující se velikosti objektu (částice), což ovlivňuje vlastnosti nanočástic.
Název v anglickém jazyce
Selected demonstrations of some nano aspects in high school chemistry education
Popis výsledku anglicky
One of the important parts of chemistry education is an experiment. Quite often, however, we have to display phenomena and processes that cannot be demonstrated by real experiment, like many aspects of nanotechnology - a new prospective scientific and industry field with a lot of applications in common life. In this case we can use simple demonstrations, for example models. Here, we describe two demonstrations of nano aspects that can be used in chemistry at high schools. The first demonstration is an assemblage of three-dimensional paper model of fullerene C60. In the second demonstration we use 64 partially coloured wooden cubes to show that smaller objects (particles) have greater surface area, which affects the properties of nanoparticles.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Alternativní metody výuky 2011 (Sborník příspěvků 9. ročníku konference)
ISBN
978-80-7435-104-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
1-6
Název nakladatele
Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové
Místo vydání
Hradec Králové
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
28. 4. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—