Územní diferenciace intenzity automobilové dopravy: současný stav a vývojové tendence
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F11%3A10106316" target="_blank" >RIV/00216208:11310/11:10106316 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Územní diferenciace intenzity automobilové dopravy: současný stav a vývojové tendence
Popis výsledku v původním jazyce
V uplynulých 20 letech dochází v Česku k rychlému nárůstu počtu automobilů i intenzity dopravy. Cílem příspěvku je zhodnotit aktuální dopravní zatížení automobilovou dopravou na jednotlivých silničních úsecích v České republice a zachytit jeho vývoj od roku 1995. Za tímto účelem jsou využita podrobná data ze sčítání dopravy. Klíčovou otázkou je na kterých komunikacích a ve kterých regionech je automobilová doprava nejintenzivnější a ve kterých částech Česka intenzita automobilové dopravy roste nejrychleji. Zázemí velkých měst, ve kterém dochází k rozsáhlému suburbánnímu rozvoji, v současné době představuje území s dramatickým růstem intenzity dopravy. K přetížení dopravních komunikacích zde často dochází na silnicích nižších tříd jež procházejí středypříměstských obcí a takto intenzivní dopravě nejsou uzpůsobeny. Výsledky analýzy ukazují, že nadměrná automobilová doprava představuje významný problém spojený s proměnou systému osídlení vázanou na procesy suburbanizace a metropolizace.
Název v anglickém jazyce
Regional Differences in Automobile Traffic Volume: The Current Situation and Development Trends.
Popis výsledku anglicky
The rapid increase in the amount of automobiles and in traffic volume has been apparent in the Czech Republic, over the past twenty years. This paper evaluates current automobile traffic volume and its development since 1995, along monitored road sections in the country. Detailed data from traffic censuses have been used. One key question is which roads and regions show the highest volume of automobile traffic and which regions of the Czech Republic experience the most intensive automobile transport. Atpresent, the hinterlands of large cities, influenced by suburbanization, are exhibiting dramatic increases in automobile traffic. Lower category roadways going through the centers of suburban villages, which are entirely unsuitable for intensive car transport, are frequently overloaded. The analysis confirms that excessive traffic is a significant problem related to the changing settlement system and connected with suburbanization and metropolization processes.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/SP%2F4I5%2F212%2F07" target="_blank" >SP/4I5/212/07: Suburbánní rozvoj, suburbanizace a urban sprawl v České republice: omezení negativních důsledků na životní prostředí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Geografické rozhledy
ISSN
1210-3004
e-ISSN
—
Svazek periodika
20
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
2
Strana od-do
8-9
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—