Geografie pivovarnictví: vývoj prostorového rozdělení českého pivního trhu po roce 1989
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F16%3A10320981" target="_blank" >RIV/00216208:11310/16:10320981 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://geography.cz/sbornik/wp-content/uploads/downloads/2016/10/gcgs032016_hasman.pdf" target="_blank" >http://geography.cz/sbornik/wp-content/uploads/downloads/2016/10/gcgs032016_hasman.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Geografie pivovarnictví: vývoj prostorového rozdělení českého pivního trhu po roce 1989
Popis výsledku v původním jazyce
Mezi klasická témata ekonomické geografie patří studium rozmístění průmyslových podniků v prostoru a jejich boj o trh. Zatímco data o lokalizaci závodů jsou poměrně snadno dostupná a jejich empirické studium tudíž časté, naše znalosti o tom, kde přesně tyto podniky prodávají své výrobky, značně zaostávají. Článek se snaží zaplnit tuto mezeru v poznání studiem prostorové působnosti 54 českých pivovarů. Východiskem je Bennisonova typologie strategií maloobchodních řetězců využívaná především ke studiu rozvoje maloobchodní sítě, která je přizpůsobena otázce distribuce piv do restaurací a na základě zjištěných dat dále upravena. Analýza ukázala, že byla nejčastěji volena strategie nákazy, nicméně nejúspěšnější byly podniky volící strategie hierarchie a segmentace. Oproti tomu strategie vyhýbání se byla nejtypičtější pro pivovary, jimž se v porevolučním období příliš nedařilo.
Název v anglickém jazyce
Geography of brewery: development of spatial distribution of Czech beer market after 1989
Popis výsledku anglicky
Much of the current research in economic geography focuses on spatial distribution of industries and their market competition. As the data about localization are relatively easily accessible, empirical studies are often conducted. However, our knowledge of retail distribution strategies is still incomplete. By examining 54 Czech breweries and their distribution regions, this article aims to fill the knowledge gap relating to retail distribution strategies in the brewing industry. Based on the Bennison typology of retail location strategies, which is used within the field of retail development, we identified four factors determining the decision on the future retail strategy of a specific brewery: geographic location, competitiveness, affiliation to a business group, and beer taste. As a result, the Czech beer market constitutes not only an attractive topic, but also an exceptional case for the study of economic actors' spatial behaviour. The article tries to contribute to the social and scientific knowledge by adding a topic located on the borders of economic geography and retail geography which has not yet been studied in this way.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
DE - Zemský magnetismus, geodesie, geografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GBP410%2F12%2FG113" target="_blank" >GBP410/12/G113: Výzkumné centrum historické geografie</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Geografie: Sborník České geografické společnosti
ISSN
1212-0014
e-ISSN
—
Svazek periodika
121
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
437-462
Kód UT WoS článku
000385337100005
EID výsledku v databázi Scopus
—