Postoje a názory žáků při práci se školními měřicími systémy a badatelsky orientovanými úloham
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F16%3A10335126" target="_blank" >RIV/00216208:11310/16:10335126 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Postoje a názory žáků při práci se školními měřicími systémy a badatelsky orientovanými úloham
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá analýzou a hodnocením odpovědí na dotazy zaměřené na laboratorní práci žáků s využitím školních měřicích systémů (MBL - Microcomputer based laboratory, Probeware) a s badatelsky orientovanými úlohami. Příspěvek se snaží, s využitím poznatků a zkušeností získaných při vedení kurzů s využitím školních měřicích systémů, zejména zhodnotit přístup žáků k práci se školními měřicími systémy a identifikovat hlavní problémy, které mohou práci se školními měřicími systémy komplikovat po technické i didaktické stránce. Dále se příspěvek snaží identifikovat, do jaké míry jsou žáci schopni využít navržené badatelské úlohy k samostatné práci, jaká je role učitele a jak je rozdělena učitelova pozornost mezi technické a didaktické části (či aspekty) využití školních měřicích systémů ve výuce. Dotazníkového šetření se zúčastnilo více než 150 žáků ze 3 středních škol v ČR a v jeho rámci bylo realizováno více než 10 laboratorních cvičení.
Název v anglickém jazyce
Pupils' attitudes and opinions on implementation and work with MBL systems and IBSE oriented activities
Popis výsledku anglicky
The Microcomputer-Based Laboratory (MBL) is a kind of reflection of huge and growing employment of sensors in "common" life, industry and science. Hence, MBL should be implemented into school education and practice and any support of the implementation can be considered as meaningful. With respect to that, the contribution is focused on selected results of a questionnaire research following opinions and attitudes of students to work in MBL in courses using inquiry based (IBSE) oriented activities. As well as, attitudes on implementation of MBL into secondary school practice, quality of the course and used MBL systems were also evaluated. 240 students from 9 Czech secondary schools participated in the survey. The teachers from the mentioned secondary schools were also interviewed with respect to their opinions on implementation of MBL into secondary school education. The results showed that majority of students support implementation of MBL into secondary school practice despite some problems which can accompany work with MBL systems. They evaluated all the curses and used systems positively although to use tablet with SPARKvue application to enter the data manually was found to be less practical. The MBL course can be complicated also with high amount of teacher's help needed by students. The technical help (accompanying the work with the MBL systems) can be over 50 %. This leads to higher workload of teacher during the course and its preparation, and, it can be considered as one of the identified obstacles in implementation of MBL into secondary school education. As a consequence, some technical on-site support of teachers is suggested in first phases of implementation of MBL at individual schools.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biológia, ekológia, chémia
ISSN
1338-1024
e-ISSN
—
Svazek periodika
20
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
26-32
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—