Dějiny přírodních věd: Jejich místo ve škole a v učebnicích biologie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F17%3A10364210" target="_blank" >RIV/00216208:11310/17:10364210 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=qz4TZM0AqL" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=qz4TZM0AqL</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dějiny přírodních věd: Jejich místo ve škole a v učebnicích biologie
Popis výsledku v původním jazyce
Článek vychází z myšlenky, že by výuka dějin věd mohla přispět ke zlepšení vědecké gramotnosti žáků. Protože učitelé přírodních věd nebývají příliš znalí dějin vědy, opírají se při jejich výuce ve velké míře o učebnice. Popisovaný výzkum se proto zaměřil na sledování historického obsahu v českých učebnicích, k čemuž využil nástroj ověřený na portugalských učebnicích fyziky. Analyzovány byly učebnice biologie určené vyššímu gymnáziu z produkce nakladatelství Scientia, Fortuna a Olomouc. Výzkum ukázal, že se učebnice používané v dnešní době značně liší prostorem věnovaným dějinám, nicméně většina jich zmiňuje historii pouze okrajově. Obvykle jde o whigovské pojetí dějin, které ne vždy přispívá k vytvoření adekvátního obrázku o vývoji vědy.
Název v anglickém jazyce
History of Science: Its Role at School and its Place in Biology Textbooks
Popis výsledku anglicky
The article is based on an old idea that teaching history of science could improve pupils' scientific literacy. Since science teachers are usually not familiar with the history of science, they rely on textbooks. This research focused on historical content in Czech textbooks and made use of an instrument tested already on Portuguese physics textbooks. The research project analyzed biology textbooks for secondary school produced by three different publishers (Scientia, Fortuna, Olomouc). The results indicated substantial differences between the textbooks as far as history was concerned. Most of the textbooks under scrutiny mentioned the history of biology only briefly and they usually tended to the so-called Whig view of history.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientia in educatione
ISSN
1804-7106
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
39-51
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—