Termín "evoluce" a jeho vymezení a použití v českých a britských učebnicích přírodopisu a biologie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10313533" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10313533 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.scied.cz/index.php/scied/article/viewFile/120/139" target="_blank" >http://www.scied.cz/index.php/scied/article/viewFile/120/139</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Termín "evoluce" a jeho vymezení a použití v českých a britských učebnicích přírodopisu a biologie
Popis výsledku v původním jazyce
Studium evoluce a evolučních mechanismů zahrnuje několik odlišných přístupů a v důsledku toho je pojem evoluce de?nován různými způsoby nebo je zaměňován s jinými pojmy, jako například přírodní výběr nebo Darwinova teorie. Diference v užívání daných pojmů však může vést z hlediska vzdělávání k mnohým miskoncepcím. Proto je vhodné ověřit, zda učebnice žákům poskytují prostor se v dané problematice orientovat. Předmětem výzkumu jsou pojmy "evoluce", "evoluční teorie", "biologická evoluce", "Darwinova teorie" a "přírodní výběr" vyskytující se v českých a britských učebnicích přírodopisu a biologie. Do výzkumu je zahrnuto celkem 32 učebnic. Hlavním cílem je určení četnosti uvedených pojmů v učebnicích a následně prostřednictvím obsahové analýzy de?nic porovnání konkrétních předem stanovených výrazů v dané de?nici. De?nice pojmů "evoluce", "evoluční teorie" a "biologická evoluce" jsou dále konfrontovány s obsahem de?nic evolučních biologů, a zároveň je za pomoci hierarchické shlukové analýz
Název v anglickém jazyce
The Term "Evolution" and its De?nition and Use in Czech and British Textbooks of Science and Biology
Popis výsledku anglicky
The study of evolution includes several different approaches. Consequently the concept of evolution is defined in different ways, or is confused with other concepts, such as natural selection or Darwin's theory. Di?erences in the use of the terms may result in misconceptions. Textbooks should provide space for pupils to orient themselves in the definition of evolution. The research is focused on the occurrence of terms "evolution", "evolutionary theory", "biological evolution", "Darwin's theory" and "natural selection" in Czech and British textbooks of Science and Biology. There are 32 textbooks included in the survey. The main objective is to determine the frequency of terms mentioned above and subsequently through the content analysis of the definition to compare the differences in the occurrence of specific predetermined terms. De?nition of terms "evolution", "evolutionary theory" and "biological evolution" are also confronted with the contents of definitions of evolutionary biologi
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientia in educatione
ISSN
1804-7106
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
40
Strana od-do
40-79
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—