Johann Wolfgang von Goethe a chemie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F17%3A10367467" target="_blank" >RIV/00216208:11310/17:10367467 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.chemicke-listy.cz/docs/full/2017_10_673-680.pdf" target="_blank" >http://www.chemicke-listy.cz/docs/full/2017_10_673-680.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Johann Wolfgang von Goethe a chemie
Popis výsledku v původním jazyce
Na rozdíl od současnosti, kdy se "řada našich známých herců a celebrit chlubí averzí k chemii, svou neznalost vydávají za přednost", bývaly doby, kdy se naopak přední literáti a umělci o chemii intenzivně zajímali.
Název v anglickém jazyce
Johann Wolfgang von Goethe and Chemistry
Popis výsledku anglicky
It is a familiar paradox that we miss much that is set before our very eyes. Whereas Goethe as one of the greatest men of European culture is well known, his unique combination of literary talent and passion for chemistry escapes the attention and his scientific books remain on the bookshelves unread. That is why Goethe's interest in chemistry, as well as chemistry itself in his works, is the main focus of this essay. Chemical reactions metaphorically described in his writings (Elective Affinities and Faust) are examined and revealed. Goethe's own chemical experiments are introduced. Although Goethe's view of chemistry is presented in a manner consistent with the taste of his time, it speaks clearly to a modern chemist. Consequently we shall reseek him and rescue his chemical legacy from the oblivion. Goethe's chemical novel of love, his artificially created homunculus and the fascination of this non-chemist in chemistry could be a possible response to the current discussion on the new ways in the didactics of chemistry and measures to encourage students to learn chemistry.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Chemické listy
ISSN
0009-2770
e-ISSN
—
Svazek periodika
111
Číslo periodika v rámci svazku
10
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
673-680
Kód UT WoS článku
000418342000010
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85033782610