Fluorescenční mikroskop ve výuce biologie a vliv na znalosti žáků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F18%3A10367708" target="_blank" >RIV/00216208:11310/18:10367708 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/54" target="_blank" >http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/54</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2018.1.1" target="_blank" >10.14712/25337556.2018.1.1</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Fluorescenční mikroskop ve výuce biologie a vliv na znalosti žáků
Popis výsledku v původním jazyce
Atraktivita výuky přírodovědných předmětů včetně přírodopisu a biologie je tématem diskutovaným bez nadsázky desetiletí. Generace učitelů i didaktiků řeší, jak žáky zaujmout pro krásy přírody a přírodních věd, potažmo je motivovat ke studiu biologie, rozšířit jejich znalosti a zlepšit jejich postoje k daným předmětům a oborům. Zajímalo nás, jaký vliv na znalosti žáků má využití neobvyklé pomůcky, konkrétně fluorescenčního mikroskopu ve výuce biologie ve srovnání s využitím mikrofotografií z daného mikroskopu. Výzkumu se zúčastnilo 102 žáků ze čtyř tříd prvních ročníků gymnázia, byla analyzována data od 69 žáků. Žáci absolvovali znalostní pre-test, post-test a opožděný post-test. V průběhu výuky všichni žáci připravovali dočasné preparáty a používali světelné mikroskopy. Dále byli rozděleni na dvě skupiny, jedna pracovala s fluorescenčním mikroskopem a druhá s mikrofotografiemi pořízenými daným fluorescenčním mikroskopem. Výsledky ukázaly, že způsob výuky (s fluorescenčním mikroskopem či s mikrofotografiemi) neměl na znalosti žáků po dvou týdnech vliv, všichni žáci získali nové znalosti. Rozdíl se ale ukázal ve výsledcích opožděného post-testu. Žáci, kteří pracovali s fluorescenčním mikroskopem, měli i po dalších šesti týdnech signifikantně větší znalosti ve srovnání s pre-testem. Využití fluorescenčního mikroskopu tedy podpořilo fixaci učiva více než využití mikrofotografií. Pečlivost žáků hodnocená na základě vyplněných pracovních protokolů korelovala s výsledkem žáků v post-testu, nikoliv už v opožděném post-testu. Odkazy na on-line fotogalerii použitých mikrofotografií a další vzniklé výukové materiály jsou součástí příspěvku.
Název v anglickém jazyce
Teaching biology with fluorescent microscope and it's influence on pupils' knowledge Teaching biology with fluorescent microscope and it's influence on pupils' knowledge
Popis výsledku anglicky
Atractivity of science subjects, including biology, has been one of the hot topics of science teaching for decades. Generations of teachers and scientists have been discussing the best ways to show pupils natural beauties, improve both knowledge and pupils' attitudes toward science and how to involve pupils into studying science and biology. We decided to test if using an uncommon tool, namely fluorescent microscope and microphotographs, influence pupils' knowledge in post-test and delayed post-test. The respondents were 102 upper secondary school pupils who filled in a knowledge pre-test, post-test and delayed post-test. Data from 69 pupils were analysed. All the pupils underwent the intervention, a practical course focused on microscopy. One group also worked with fluorescent microscope, the second group worked with microphotographs obtained using this fluorescent microscope. The results showed all pupils gained knowledge as measured in the post-test. The difference between the two groups was in the results of delayed post-test. Pupils who worked with fluorescent microscope retained significantly more knowledge compared to the pre-test. Using the fluorescent microscope helped them to fixate gained knowledge better than using microphotographs. The accuracy with which the pupils filled in the work sheets correlated with post-test-results, but not with delayed post-test results. Links showing on-line photo gallery are part of the paper.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
6-15
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—