Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výuka o vědě a jejích dějinách: Česko versus Západ

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F18%3A10382403" target="_blank" >RIV/00216208:11310/18:10382403 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3on54nJlvG" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3on54nJlvG</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2018.281" target="_blank" >10.14712/23363177.2018.281</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výuka o vědě a jejích dějinách: Česko versus Západ

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zaměřuje na problematiku výuky o vědě a jejích dějinách. Vychází z instrumentálního pojetí dějin vědy, tj. v historii spatřuje nástroj umožňující přiblížit žákům stěžejní poučení o vědě. Stať upozorňuje, že porozumění vědeckému pohledu na svět (jeho přínosu i limitům) je významným cílem výuky přírodovědných předmětů a že řada zemí doporučuje využívat dějiny vědy v rámci tzv. výuky přírodních věd v souvislostech. Studie popisuje, jaké požadavky na výuku o vědě uvádějí Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) a Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (RVP G), a všímá si, zda je pro jejich naplnění doporučována výuka dějin vědy. Zjištěný stav je diskutován v porovnání se situací ve vybraných anglofonních zemích (jmenovitě Velké Británii, USA a Kanadě), kterou zachytily materiály Mezinárodního sdružení pro výuku dějin, filozofie a vědy (IHPST) a dokumenty EU. Ze studie vyplývá, že se česká výuka o vědě orientuje především na osvojení obvyklého postupu přírodovědného bádání. Vztahu vědy a společnosti je věnováno poměrně málo pozornosti, zamyšlení nad povahou vědeckého poznání se od našich žáků nepožaduje vůbec. K zlepšení této situace doporučuje autorka začít ve výuce využívat dějiny vědy. Toto opatření by si vyžádalo zohlednit dějiny věd nejen v kurikulárních dokumentech, ale také v učebnicích a při vzdělávání učitelů.

  • Název v anglickém jazyce

    Learning About Science and its History: Czech Republic vs. the West

  • Popis výsledku anglicky

    This study deals with learning about science and its history. It is based on an instrumental conception of the history of science; i. e. history of science is believed to be very instructive as far as the nature of science is concerned. To give pupils insight into the benefits as well as the limits of the scientific way of thinking is considered to be a very important goal of science education. In order to achieve this goal many countries recommend teaching the history of science as a part of the so-called STS education. This article describes how Czech curriculum refers to this issue at both the primary and secondary school levels. The Czech situation is discussed in comparison to that of several English-speaking countries (Great Britain, USA and Canada). Documents of the International History, Philosophy and Science Teaching Group and of the European Union were used for this purpose. The study shows that Czech education deals especially with scientific methodology and does not pay enough attention to interactions between science and society nor to the nature of scientific knowledge. Teaching history of science is recommended to improve this. It is necessary to embody the history of science not only into curriculum documents, but also into textbooks and teachers&apos; educational programmes.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Orbis scholae

  • ISSN

    2336-3177

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    1-17

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85059809975