Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Proč a jak vyučovat dějiny vědy?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F19%3A10400160" target="_blank" >RIV/00216208:11310/19:10400160 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=~LfVloaiMC" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=~LfVloaiMC</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/18047106.1299" target="_blank" >10.14712/18047106.1299</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Proč a jak vyučovat dějiny vědy?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie upozorňuje na přínos, který může mít začlenění dějin vědy do školní výuky. Sle- duje historii výuky dějin vědy od prvních náznaků z Anglie 2. poloviny 19. století přes dobu jejího rozkvětu v poválečných letech až po její proniknutí do kurikulárních doku- mentů řady evropských zemí na sklonku 20. století. Uvádí také hlavní mezníky ve výuce dějin vědy v Česku a shrnuje argumenty, kterými se obhajovalo zavádění výuky dějin vědy (například lepší poznání povahy vědy nebo zlidštění odtažitého světa vědy). Na příkladu dějin biologie hodnotí vyzkoušené metody jejich výuky (například využívání případových studií, životopisů či původních vědeckých textů). Blíže posuzuje výhody a nevýhody kon- struktivistického a instrumentálního způsobu výuky dějin biologie a navádí učitele, jak ve výuce využít silné stránky obou přístupů.

  • Název v anglickém jazyce

    How (and why) to Teach History of Science?

  • Popis výsledku anglicky

    he study draws attention to the benefits of integrating the history of science into school teaching. It follows the history of teaching history of science from the first hints of England in the second half of the 19th century through its heyday in the post-war years to its penetration into the curricular documents of many European countries at the end of the 20th century. It also presents the main milestones in teaching history of science in the Czech Republic and summarizes the arguments advocating the introduction of teaching history of science (for example, a better understanding of the nature of science or the humanisation of the distant world of science). Based on the example of the history of biology it evaluates the tried and tested methods of their teaching (eg using case studies, CVs or original scientific texts). It takes a closer look at the advantages and disadvantages of the constructivist and instrumental way of teaching the history of biology and teaches teachers how to use the strengths of both approaches in teaching.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scientia in educatione

  • ISSN

    1804-7106

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    4-16

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus