Analytical chemistry as a tool for suppressing chemophobia: an introduction to the 5E-principle
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F18%3A10383287" target="_blank" >RIV/00216208:11310/18:10383287 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1007/s00706-018-2224-9" target="_blank" >https://doi.org/10.1007/s00706-018-2224-9</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s00706-018-2224-9" target="_blank" >10.1007/s00706-018-2224-9</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Analytical chemistry as a tool for suppressing chemophobia: an introduction to the 5E-principle
Popis výsledku v původním jazyce
The goal of this article is to introduce a different approach to reducing chemophobia. Analysis of the current public image of chemistry, especially the consequences of prevailing chemophobia, can form a basis for changing this negative and dangerous situation for chemistry. Thanks to its unique analytical problem-solving process, analytical chemistry can play an important role in the strategy to reduce chemophobia. The core part of the article describes a newly designed 5E-principle for effective communication. We are convinced that this principle exactly answers the questions that chemistry and chemists have faced in the last few decades in connection with communication with the general public. Three case studies illustrate the application of the proposed 5E-principle for enhancing anti-chemophobic communication of chemists with laymen.
Název v anglickém jazyce
Analytical chemistry as a tool for suppressing chemophobia: an introduction to the 5E-principle
Popis výsledku anglicky
The goal of this article is to introduce a different approach to reducing chemophobia. Analysis of the current public image of chemistry, especially the consequences of prevailing chemophobia, can form a basis for changing this negative and dangerous situation for chemistry. Thanks to its unique analytical problem-solving process, analytical chemistry can play an important role in the strategy to reduce chemophobia. The core part of the article describes a newly designed 5E-principle for effective communication. We are convinced that this principle exactly answers the questions that chemistry and chemists have faced in the last few decades in connection with communication with the general public. Three case studies illustrate the application of the proposed 5E-principle for enhancing anti-chemophobic communication of chemists with laymen.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
10406 - Analytical chemistry
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Monatshefte für Chemie - Chemical Monthly
ISSN
0026-9247
e-ISSN
—
Svazek periodika
149
Číslo periodika v rámci svazku
9
Stát vydavatele periodika
AT - Rakouská republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
1527-1534
Kód UT WoS článku
000442501400005
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85051631152