Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vývoj přírodovědného vzdělávání v České republice od roku 1989

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F19%3A10402364" target="_blank" >RIV/00216208:11310/19:10402364 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8nqoypY_jg" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8nqoypY_jg</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/18047106.1254" target="_blank" >10.14712/18047106.1254</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vývoj přírodovědného vzdělávání v České republice od roku 1989

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V posledních 30 letech prochází český vzdělávací systém řadou změn. Po delší době stagnace vzdělávacích přístupů, realizace jednotného školství a centralizace vzdělávání, založené na tzv. učebních osnovách, došlo v 90. letech k výrazné transformaci vzdělávací soustavy. Za jednu z nejvýznamnějších změn této transformace lze považovat vznik nových škol a postupné zvyšování autonomie škol díky uvolnění učebních osnov. V průběhu posledních 30 let lze také v českém prostředí pozorovat významnou proměnu paradigmatu přírodovědného vzdělávání, která je do značné míry dána otevřeností vzdělávacího systému k novým, globálním trendům ve vzdělávání. Cílem článku je zmapování vývoje paradigmatu přírodovědného vzdělávání v posledních 30 letech. Předmětem tematické kvalitativní analýzy budou relevantní strategické a koncepční dokumenty MŠMT (např. dlouhodobé záměry vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy, vládní strategie v oblasti vzdělávání, i dílčí strategie související s přírodovědným vzděláváním) a další dokumenty tvořené organizacemi jakými jsou např. Výzkumný ústav pedagogický v Praze (nyní Národní ústav pro vzdělávání), či Česká školní inspekce. Na základě těchto dokumentů chceme demonstrovat širší kontext přírodovědného vzdělávání. V druhé části článku se na základě analýzy cílového zaměření kurikul v oblasti přírodovědného vzdělávání od roku 1989 chceme zaměřit na proměnu cílů v oblasti přírodovědného vzdělávání, soustředit se chceme také na promítání alternativních metod a postupů výuky do kurikul přírodních věd. Výběr vhodných dokumentů pro analýzu a jejich objektivní interpretace jsou do značné míry zaručeny týmem autorů, kteří se na řadě reformních kroků přímo nebo poradenstvím podíleli a mohou tak analýzu obohatit expertním pohledem na danou problematiku.

  • Název v anglickém jazyce

    Science Education Development in the Czech Republic since 1989

  • Popis výsledku anglicky

    The Czech education system has been undergoing a number of changes in the past 30 years. Changes took place also in science education; a paradigm shift - mostly due to the new educational system open for new educational trends - can be recognized. This article maps these changes in the Czech Republic. Strategic and conceptual documentsoriginatingfromtheMinistryofEducationanddocumentsdraftedbyorganizations as e.g. Czech School Inspectorate are examined by a thematic qualitative analysis. Based onthefindings, authors present abroader context of science education. In the second part of the article the authors focus on changes in the objectives for science education by analyzing the target orientation of curricula since 1989. The authors conclude that the shift of science curriculum for lower secondary schools reflectscurrenttrendsineducation. The curriculum is also reflective of the goals and objectives of key national and international educational strategies. Still, authors suggest some changes for the future curricular revisions, for example: Explicit definition of scientific literacy/competence in the curricula, and a greater emphasis on science education in the general curricular goals.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scientia in educatione

  • ISSN

    1804-7106

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    163-178

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus