Curriculum for Excellence : kurikulum založené na kompetencích a zkušenosti z jeho implementace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10338450" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10338450 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11672&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11672&lang=cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Curriculum for Excellence : kurikulum založené na kompetencích a zkušenosti z jeho implementace
Popis výsledku v původním jazyce
Případová studie popisuje charakteristiky skotského kurikula všeobecného vzdělávání a vývoj za deset let od počátku kurikulární reformy. Skotské Curriculum for Excellence (CfE) je obecně považováno za modelový případ celosvětové proměny kurikulární praxe na počátku nového tisíciletí. Zdůrazněním obecných kompetencí, interdisciplinárního přístupu a autonomie škol při utváření kurikula se podobá českým rámcovým vzdělávacím programům. Jsou uvedena konceptuální východiska pro klasifikaci kurikula i odpovídající reformy a stručně je charakterizována metoda studie jedné země. Popisujeme vzdělávací systém Skotska, vznik nového kurikula, jeho strukturu, přijetí ve školách. Důraz klademe na vývoj kurikula a všeobecného školství od zahájení reformy a na současné diskuse i úpravy kurikulární politiky. Skotská kurikulární reforma je odvážná a inovativní v celkových cílech, ale málo specifická v jejich monitorování a naplňování. Současné úpravy stavějí do popředí základní gramotnosti i celkovou pohodu dětí a posilují roli externího hodnocení výsledků žáků a škol.
Název v anglickém jazyce
Curriculum for Excellence: A curriculum based on competences and experiences from its implementati
Popis výsledku anglicky
A case study is describing the characteristics of the Scottish curriculum of general education and its evolution in ten years from the beginning of curricular reform. The Scottish Curriculum for Excellence (CfE) is generally considered a model for global transformation of curricular practice at the beginning of the new millennium. In its emphasis on general competences, an interdisciplinary approach and school autonomy in the creation of curricula it is similar to the Czech framework educational programmes. The article presents the conceptual starting points for the classification of curricula and corresponding reforms and gives a brief characterisation of the method of the study of one country. We give an account of the Scottish educational system, the development of the new curriculum, its structure and its acceptance in schools. We put the stress on the evolution of the curriculum and general schooling from the launch of reform and on the current discussion and modifications of curricular policy. The Scottish curricular reform is audacious and innovative in its overall goals, but insufficiently specific in its monitoring and fulfilment. The current modifications highlight basic literacy skills and the overall comfort of children and are strengthening the role of external assessment of the results of pupils and schools.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-25137S" target="_blank" >GA15-25137S: Nadnárodní trendy v kurikulu školního vzdělávání a jejich působení v národním vzdělávacím systému</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika (Praha)
ISSN
2336-2189
e-ISSN
—
Svazek periodika
67
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
56-77
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—