Proměny konceptu zoo jako reflexe vztahu člověka a přírody
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F21%3A10428434" target="_blank" >RIV/00216208:11310/21:10428434 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=4~Gu~N1VSV" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=4~Gu~N1VSV</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/18023061.618" target="_blank" >10.14712/18023061.618</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proměny konceptu zoo jako reflexe vztahu člověka a přírody
Popis výsledku v původním jazyce
V průběhu historie lidstva se jeho vztah k přírodě a zvířatům měnil. Zoo jsou typickým sociálním konstruktem, který tento vztah vyjadřuje a reprezentuje. Tento článek se proto věnuje reflexi jejich vývoje a diskuzi současného stavu. Dlouhou dobu zoo antropocentricky působily jako symbol lidské kontroly nad přírodou. Se změnami společnosti se však měnily jejich role a podoba. Zoo 19. století k dosavadní zábavě a rekreaci přidaly výzkum a vzdělávání, což bylo ve 20. století rozšířeno o ochranu přírody. Ve vědecky řízených zoo aktuálně dochází ke klíčovému propojování těchto funkcí - v ideálním případě do ochranářského edutainmentu. Vznikají zážitkově a ekocentricky pojaté areály, v nichž mizí bariéry a návštěvníci se vnořují do prostředí společného se zvířaty. Záchrana druhu je nově dávána nad význam jedince. Aktuální stav je nicméně reflexí koevolučního vývoje, který se eklekticky zaznamenává do jejich podoby a zachycuje i mnohé z minulosti, nejen nejnovější trendy.
Název v anglickém jazyce
Changes in the concept of zoos as a reflection of the relationship between human and nature
Popis výsledku anglicky
Throughout human history, humanity's relationship to nature and animals has changed. Zoos are a typical social construct that expresses and represents this relationship. Therefore, this article reflects on their development and discusses the current state. For a long time, zoos acted anthropocentrically as a symbol of human control over nature (e. g. cages). With the changes in society, the zoo roles and appearance changed. The 19th century zoos added research and education to their existing entertainment and recreation objectives, which were expanded to include nature conservation in the 20th century. In scientifically managed zoos, these functions are currently being integrated - ideally into conservation edutainment. Adventure and ecocentric exhibits are created, in which barriers disappear and visitors immerse themselves in the environment of kept animals. The conservation of species is newly perceived as more important than that of an individual. However, the current situation reflects co-evolutionary developments, which reflect the past, not just the latest trends.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Envigogika
ISSN
1802-3061
e-ISSN
—
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—